بيت / التشويق / الإثارة / قلب ميت / الفصل العشرون .... حكايتي أولها رصاصة

مشاركة

الفصل العشرون .... حكايتي أولها رصاصة

(وكيل النيابة) لا ياحاجة أنا هبعث لنفسي الرسالة دي وكمان هعمل لقطة شاشة للفون ولو سمحتي عشان متحفظش على التليفون كدليل حافظي على الرسالة وعلى الفون وده رقم معاذ اللي جت منه الرسالة صح

(أم معاذ) أيوة رقم ابني معاذ تمام حاضر حضرتك فيه حاجة ثاني ولا أروح

(وكيل النيابة) وقعي على أقوالك واتفضلي مع السلامة بس ليا طلب شخصي من حضرتك

(أم معاذ) خير يا فندم

(وكيل النيابة) مش عاوز حد حتى لو أقرب الناس لك يعرف أي حاجة عن الموضوع ده لو سمحتي

(أم معاذ) حاضر يافندم

صوت خطوات وباب يغلق

(وكيل النيابة) لازم أروح أقعد شوية مع الباشا رئيس المباحث ونوضع خطوط نكمل عليها موجها كلامه لكاتب الجلسة اقفل يابني المحضر على ذلك وابعث أستدعاء للسيدة نادية السيد أم امل

(كاتب الجلسة) تمام يافندم

صوت خطوات وعم سالم بيحضر القهوة في مكتب الأستاذ رامي

(الأستاذ رامي) اقعدي ياحاجة نوزن دماغنا بقهوة عم سالم ونشوف حكاية محمد أخو أمل يبقى أخو معاذ جوزها ازاي نفهم الحكاية

(أم أمل) هقول لحضرتك مش حضرتك عرفت أن رياض اللي بتقولوا عليه الباشا ده يبقي الأب الحقيقي لمحمد

(الأستاذ رامي) لحد دلوقت تمام ايه حكاية معاذ ده بقى

(أم أمل) معاذ هو كمان ابن رياض باشا

(الأستاذ رامي) آه يعني محمد ومعاذ ولاد رياض لكن الأمهات مختلفين

آه كده فهمت دأنا دماغي زنت من كلامك والله الحمد لله

(أم أمل) هو حضرتك فهمت أيه غير كده!

هو ينفع كنت أسيب أمل تتعرف على معاذ من صغرها وتحبه وكمان كان قاعد ليل نهار عندنا مع محمد وأنا عارفة أنهم ممكن يكونوا في علاقة محرمة

(الأستاذ رامي) وحضرتك عرفتي ازاي أن محمد ومعاذ أخوات

(أم أمل) هقول لحضرتك أم معاذ جارتي ومعاذ ومحمد كانوا مع بعض في المدرسة

وكانوا بيجو أذاكر لهم مع بعض إنجليزي حضرتك عارف أنا أصلا مدرسة أنجليزي المهم في يوم معاذ طلب مني أوقع شهادة الشهر بتاعة الدرجات بتاعته بدل مامته عشان كان درجاته وحشة في العربي مع أنه ماشاء الله تبارك الله ممتاز جدا في اللغة الإنجليزية ولما قلت له خلي بابا يوقعها وأقنعه ميقولش لماما وأوعده أنك بإذن الله هتعوض الدرجات دي الشهر الجاي الولد عيط وانهار في العيط ومحمد زعل مني عشان كنت سبب إن صاحبه ينهار بالشكل ده مع إني معرفش هو عيط ليه المهم فهمت من معاذ أن أبوه طلق مامته من زمان وأنه حتى ميعرفش شكله أيه

(المحامي رامي) وعملتي أيه حضرتك

(أم أمل) ولا حاجة عشان أصالحه وافقت أني أوقع باسم مامته المرة دي لكن يوعدني يتشطر والمرة الجاية مامته توقع له فوافق وفرح جدا وأخدت الشهادة عشان أوقعها وأول حاجة وقعت عيني عليها أسمه بالكامل معاذ رياض الفولي

كنت هقع من طولي لولا مسكت في الترابيزة وحتى محمد لاحظ وكمان معاذ والولد لأنه حساس قالي خلاص ياطنط مش مهم توقعي خلاص أنا هوديها لماما واضرب منها وخلاص وعلقة تعدي

(الأستاذ رامي) ووقعتي الشهادة

(أم أمل) أيوة وقعتها

بس الفضول كان هيقتلني عشان كده روحت زورت أم معاذ من غير موعد وبصراحة الست رحبت بيا جدا رغم استغرابها من الزيارة وقلت لها أنا جاية اتعرف عليك عشان محمد ابني صاحب معاذ ابنك وأنهم حبايب جدا ومش بيفارقوا بعض خالص وحبيت أطمنها أن معاذ ابنها في عنيا زي محمد بالظبط وكمان حكيت لها حكاية توقيع الشهادة واستحلفتها بالله ما تقول لمعاذ وتعدى الموقف وتقرب منه أكثر عشان لا يخبي عنها شيء مرة ثانية

وهنا الست انهارت في البكاء وكأني دوست على الجرح وقالت طيب ا زاي أقرب منه ولا أخد بالي منه اكثر وأنا له أب وأم وبشتغل معظم الوقت عشان أوفر له سبل معيشة إن شاء الله متوسطة بس المهم يكون في أمان ومن هنا قلت لها أومال أبوه فين زاد العياط وقالت اأها مطلقة من زمان وأن زوجها الله لا يسامحه قريبها واتجوزها وغدر بيها وبعث لها ورقة الطلاق بعد أشهر بسيطة من جوازهم وأنها لحد الوقت مش فاهمة هو كان اتجوزها ليه طالما هيطلقها بعد كام شهر ومن غير أي سبب وبعد كده أختفي تماما ومعدش تعرف عنه أي حاجة

وقعدت أصبر فيها وأقولها حطي همك على همي أهو أحنا الاثنين زي بعض مطلقات ومن يومها بقينا أصحاب جدا

(الاستاذ رامي) وهل قلتي ليها أن أبو محمد يبقى أبو معاذ

(أم أمل) لا طبعا ازاي ومحمد أسمه محمد محمود سالم حضرتك نسيت ولا أيه

(الأستاذ رامي) والله يا أم أمل أنا دماغي لفت ثاني من الحكاية دي ويظهر محتاج فنجان قهوة ثاني من ايد عم سالم وينادي عم سالم يارجل ياطيب اعملي فنجان قهوة ثاني تشربي يا أم أمل قهوة ثاني

(أم أمل) لا خلاص عشان أعرف أنام بالليل

(عم سالم) حالا يا بيه يكون عندك فنجان قهوة عمك سالم التمام

صوت خطوات عم سالم

(أم أمل) هو حضرتك مش هتروح بيتك تتغدى فات المدام استغيبت حضرتك

(الأستاذ رامي) مدام مين ياحاجة مفيش مدام ولا أولاد

(أم أمل) ياخبر أسفة معرفش ان حضرتك لسه متجوزتش

(الأستاذ رامي) لا اتجوزت وخلفت بس يظهر باب النجار مخلع

(أم أمل) مش فاهمة قصد حضرتك أيه

(الأستاذ رامي) دي حكاية طويلة عريضة اظن مش وقته خالص أحكيها وأنت في الظرف ده وأكيد حضرتك تعبتي النهاردة بما فيه الكفاية ويدوب تروحي ترتاحي شوية

(أم أمل) ولا تعبت ولا حاجة أهو نقعد ندردش مع بعض أحسن ما اروح واحط بوزي في بوز سيدة

(الأستاذ رامي) طيب صلي على النبي

(أم أمل) اللهم صل وسلم على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين أيه هو حضرتك هتحكي حدوته

(الأستاذ رامي) والله ياحاجة الحواديت أرحم من حكايتي

(أم أمل) ليه بس يا سيادة المستشار

(الأستاذ رامي) بقولك أيه ياحاجة متخلي البساط أحمدي

(أم أمل) مش فاهمة تقصد أيه حضرتك

(الأستاذ رامي) أقولك بلاش سيادتك وحضرتك وسيادة المستشار وقولي رامي علي. طول وأنا اناديك باسمك وخلاص بدل كل شوية أم أمل والحاجة وحضرتك وكده الا أنت اسمك ايه ياحاجة

(أم أمل) بلاش عشان هتضحك على اسمي

(الأستاذ رامي) طيب جربي قولي وأنا مش هضحك خالص

(أم أمل) اسمي الرسمي نادية وده اللي في شهادة الميلاد لكن اسمي اللي معروفة بيه وكان بابا الله يرحمه أطلقه عليا نزاجة

(الأستاذ رامي) ينفجر في الضحك وايش جاب نادية لنزاجة

(أم أمل) هعمل أيه أمي الله يرحمها كانت مصممة تسميني نادية على اسم أمها وأبويا كان مصمم يسميني نزاجة على أسم أمه واشتعلت الحرب بينهم وتم الاتفاق شهادة الميلاد تكتب نادية وينادوا عليا نزاجة بس

(الأستاذ رامي) خلاص ياست نزاجة ويضحك

(أم أمل) هنبدأ الحكاية بالضحك

(الأستاذ رامي) لا خلاص

(أم أمل) طيب احكي قصتك

(الأستاذ رامي) حكايتي تبدأ بطلقة رصاص

(أم أمل) مستغربة نعم ازاي مش فاهمة؟

استمر في قراءة هذا الكتاب مجانا
امسح الكود لتنزيل التطبيق

أحدث فصل

  • قلب ميت   الفصل الثاني والثلاثون...... رامي يصالح نزاجة

    مدير المستشفى رغم استغرابه قال حاضر ولم يتناقش في الأمر ويردد لنفسه أيه يارب هي البلاوي دي بتتحدف علينا من أي اتجاه امتى بقى أخرج من الخدمة وأرتاح بقى ويقوم مسرعا يرتدي ملابسه ليعود للمستشفى وحاول الاتصال بالدكتور يحيى لكن وجد فونه خارج الخدمةوصل عادل بيه يوسف وكذلك محسن بيه للمستشفى المحجوز بيها أم معاذ ووجدا هرج ومرج داخل المستشفى وناس تجري في كل مكان وكذلك يوجد بوكس الشرطة أمام المستشفى ودخلا مسرعين للمكان ليجدا رئيس مباحث القسم أمامهما وبادره عادل بيه يوسف بالسؤال أم معاذ اتقتلت؟واستغرب رئيس المباحث من السؤال ورد حضرتك عرفت منين بمحاولة القتل!(رد عادل بيه يوسف) محاولة يعني الست عايشة رد بسرعة أرجوك(رئيس المباحث) أيوة الحمد لله وبخير كانت ساعتها في دورة الميه وكانت الممرضة تنتظر خروجها لتعطيها الحقنة وللأسف قتلت مكانها الممرضة المتواجدة داخل الغرفة(محسن بيه) لا إله الا الله محمد رسول الله أيه الأحداث المتلاحقة دي هو احنا لحقنا (عادل بيه يوسف) دي مافيا ناس مش بتهزر(رئيس المباحث) أظن حضرتك بتبالغ يافندم دي شكلها ست غلبانة أيه يدخلها مافيا والكلام الكبير ده(عادل بيه يوسف) لا

  • قلب ميت   الفصل الحادي والثلاثون....المحاولة الثانية لقتل أم معاذ

    يرن فون رئيس المباحث في شرم الشيخ أهلا أهلا يا بطل أكيد عندك أخبار جديدة (هاشم بيه) فعلا يافندم أخيرا معاذ وقع في ايدينا الحمد لله(رئيس المباحث) برافو يا أبطال هو فين دلوقتي(هاشم بيه) في المكان الأمن بتاعنا(رئيس المباحث) تمام خدوا بالكم كويس جدا منه وحاسبوا ده شيطان متحركوأقل غلطة عندك هتضيع تعبنا وسهرنا أيام وشهور(هاشم بيه) نبدأ الاستجواب ولا ننتظر سيادتك لما توصل هنا(رئيس المباحث) توكل على الله ابدأ ولو فيه جديد ابعث ليا حالا(هاشم بيه) تمام على بركة الله مع السلامة يافندمويغلق ضياء باشا فونه ليرن فورا ايه ده عادل بيه يوسف يارب يكون فيه جديد(عادل بيه يوسف) السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ضياء باشا(ضياء باشا) وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته عادل بيه(عادل بيه يوسف) فيه حاجة حصلت هنا قلت أبلغ سيادتك بيها جايز تفيدكم في حاجة(ضياء باشا) خير اتفضل (عادل بيه يوسف) بصراحة مش شايف فيها خير! عشان كده حبيت أشارك سيادتك فيها (ضياء باشا) اتفضل قول أنا سامعك(عادل بيه يوسف) أم معاذ كان فيه محاولة لقتلها وكمان أم أمل (ضياء باشا) الله وأكبر لحقوا يتحركوا دول مافيا(عادل بيه يوسف) يب

  • قلب ميت   الفصل الثلاثون ...هي قتلت مين بالظبط؟... الاثنين يا أخويا

    (أم أمل) لا مؤاخذة لم أخد بالي عنواني شارع المحور عمارة الزامك نمرة عشرة (وكيل النيابة) احكي كل اللي حصل بالتفصيل الممل كلي آذان مصغية اتفضلي (أم أمل) إمبارح كنت قاعدة اتعشى جرس الباب ضرب قامت سيدة فتحت(محسن بيه) مين سيدة؟ بنتك (أم أمل) لا طبعا أنا معنديش غير أمل سيدة دي الشغالة حضرتك(محسن بيه) آه كملي(أم أمل) فتحت وسمعت صوت أم معاذ على الباب وتطلب من سيدة اني اسمح لها بالدخول بصراحة اتخضيت لكن قولت لسيدة تخليها تتفضل(محسن بيه) اتخضيتي ليه ممكن أفهم!(الأستاذ رامي) تسمحلي أوضح نقطة لحضرتك (محسن بيه) اتفضل(الأستاذ رامي) في القضية اللي مع عادل بيه يوسف أم معاذ هي أم القتيل المتهمة بقتله أمل (محسن بيه) مش حضرتك من شوية قلت أن أمل متهمة بقتل أخوها هل معاذ ده أخوها من أم اخرى غير هذه السيدة (أم أمل) لا أمل ومحمد ولادي معاذ جوز أمل ( محسن بيه) موجها كلامه للسيدة نادية هو فيه أيه معاذ جوزها وهي قتلت مين بالظبط جوزها ولا أخوها(أم أمل) الاثنين يا أخويا قتلت الاثنين(وكيل النيابة) ينظر مستغربا للأستاذ رامي (الاستاذ رامي) الموضوع شائك يافندم ولازم حضرتك تضم ملف القضيتين لبعض لاتضا

  • قلب ميت   الفصل التاسع والعشرون.... محاولة قتل أم معاذ وأم أمل

    (أم أمل) متسبنيش يارامي دول كانوا هيقتلوني وصلوا لبيتي كمان منك لله يا أمل (الأستاذ رامي) وأمل علاقتها ايه بالموضوع بتدعي عليها ليه دي محتاجة دعواتك يا نزاجة مش تدعي عليها(أم أمل) هي نرجس ممكن تكون هي السبب(الأستاذ رامي) نرجس مين! (أم أمل) بدلع مهو أنا مش على بالك لو كنت على بالك ولا شاغلة جزء من تفكيرك كنت افتكرت نرجس مين(الأستاذ رامي) وده وقته يا نزاجة خلينا في نرجس قولي نرجس مين(أم أمل) نرجس الممرضة اللي هددتني بقتل أمل (الأستاذ رامي) تصدقي نسيت وليه لا ممكن وصول وكيل النيابة ويعاين المكان والجثة ويأمر بنقلها للمشرحة والتحفظ على من بالمكان حتى يتم استجوابهم ويطلب من المعمل الجنائي سرعة موافاته بالنتائج ويلاحظ وجود الأستاذ رامي فهو كان من يدرس له في كلية الحقوق مادة البحث الجنائي فيرحب به مستغربا وجوده بالمكان ويلاحظ الأستاذ رامي حيرته على ملامح وجهه فيبادر بالكلام (الأستاذ رامي) حضرتك الموضوع كبير وله جذور والبداية تلاقيها عند زميلك سيادة المستشار عادل بيه يوسف بس هو حاليا في شرم الشيخ فون رامي يرن ورامي يوجه كلامه لوكيل النيابة استأذنك يافندم أرد على الفون(وكيل النيا

  • قلب ميت   الفصل الثامن والعشرون.....حيرتونا معاذ حي ولا ميت؟

    (رئيس المباحث) أيه رأيك في الأكل (وكيل النيابة) لذيذ رغم أن معظم الأصناف معرفهاش قبل كده بس أكلت وخلاص(رئيس المباحث ) أصناف الأكل هنا معمولة لتناسب الأجانب خصوصا الروس لأن معظم السائحين هنا من روسيا (وكيل النيابة) الفضول هيقتلني نفسي أعرف حكاية المساعدة الشخصية لرياض الفولي(رئيس المباحث ) نخلص أكل ونحلي ونشرب الشاي ونرجع المكتب ونكمل إن شاء الله(وكيل النيابة) بإذن الله تعالى صوت فون يرن وضياء باشا رئيس المباحث يرد تمام تمام اتحفظ عليه وأنا جاي لك حالا(وكيل النيابة) فيه جديد ولا حاجة(رئيس المباحث) يلا مش مكتوب لك تحلي هنا يلا نشرب الشاي في المكتب (وكيل النيابة) أيه حصل(رئيس المباحث) تم القبض على واحد من مواصفاته أظن أنه معاذ(وكيل المباحث) معنى كده أن معاذ عايش لم يمت(رئيس المباحث) وممكن كمان تلاقي محمد معاه(وكيل النيابة) بالراحة عليا يا فندم محمد ازاي والجثة أم ستة أصابع في القدمين وأم محمد وأمل أخته وتأكيد أن الجثة لمحمدلا كده يبقي الموضوع كبير فعلا(رئيس المباحث) مش قلتلك الموضوع مش قضية قتل وخلاص ده موضوع كبير قوي دعارة ومخدرات وغسيل أمول وكمان دخلنا في حاجة جديدة تجار

  • قلب ميت   الفصل السابع والعشرون...نزاجة شكلها وقعت في حب رامي

    صوت غلق الباب وخطوات نرجس ودوشة المستشفى جرس الباب وصوت أم أمل افتحي الباب يا سيدة(سيدة الخادمة) حاضر ياست هانم هفتح أهوصوت فتح الباب (الممرضة نرجس) بصوت أجش أنت أم أمل(الخادمة سيدة) لا ستي جوة (الممرضة نرجس) وعندها شغالة ومش راضية تدفع (الخادمة سيدة) حضرتك عاوزة أيه نقول للست مين؟(أم أمل) مين ياسيدة قاعدة ترغي على الباب(الممرضة نرجس) تزق سيدة حاسبي كده أنا يا أم أمل(أم أمل) مين حضرتك وتعرفيني منين(الممرضة نرجس) بتهكم لحقتي تنسيني يا حاجة(أم أمل) معلش مش واخدة بالي هو أنا المفروض عارفة حضرتك (الممرضة نرجس) طبعا عرفاني أنا الممرضة اللي دخلتك لبنتك أمل العنبر(أم أمل) آه أهلا وسهلا اي خدمة(الممرضة نرجس) أمل هي اللي قالتلي أجي أخد منك الأمانة(أم أمل) أمانة أيه مش فاهمة (الممرضة نرجس) تتكلم بزعيق أيه ياحاجة احنا هنستعبط من أولها كده مش حلو على بنتك ولا أنت مش عوزاها تخرج وتموت هناك(أم أمل) مش فاهمة أنت عاوزة أيه اتكلمي على طول والا هطلب لك الشرطة(الممرضة نرجس) شرطة وماله يا حاجة عن إذنك بس خدي بالك أنت اللي عملتي كده في بنتك(أم أمل) تصرخ أنت بتهدديني لا أنت زودتيها يلا

  • قلب ميت   الفصل الثاني والعشرون....... المجزرة

    (أم أمل) وبتقول مش بتعرف تقول شعر أومال ده ايه وتضحك(الأستاذ رامي) تشربي قهوة(أم أمل) لا يأخويا خلص حكايتك عشان انا جوعت عاوزة أروح اتغدى(الأستاذ رامي) وتروحي ليه نتغدا هنا وينادي يا عم سالم (عم سالم) أيوة يا سعادة البيه (الأستاذ رامي) عارف طبعا مطعم الكباب تحت العمارة(عم سالم) أيوة يافندم كن

  • قلب ميت   الفصل الحادي والعشرون..... حكايتي مع بلقيس

    (الأستاذ رامي) هقول لحضرتك (أم أمل) مش قلنا هنخلي البساط أحمدي قولي بقى نزاجة(الأستاذ رامي) يضحك بصي هقولك نادية أحسن بكثير من نزاجة دي(أم أمل) زي ماتحب المهم قول قصتك شوقتني(الأستاذ رامي) كنت معزوم في فرح في الصعيد تحديدا في سوهاج واحد زميلي من الدراسة في كلية الحقوق جامعة عين شمس(أم أمل) و

  • قلب ميت   الفصل التاسع عشر....معاذ ابني عايش ممتش

    (وكيل النيابة) دخلها ياعسكري صوت خطوات وسيدة تقول السلام عليكم ورحمه الله وبركاته (وكيل النيابة) اتفضلي سمعت إن عندك أخبار جديدة في قضية معاذ(أم معاذ) أيوة يافندم (وكيل النيابة) افتح يابني محضر جديد اتفضلي قولي اسمك وسنك وعنوانك(أم معاذ) رابحة عبد العزيز خمس وخمسون سنة شارع المحور عمارة محمود

  • قلب ميت   الفصل الثامن عشر....اسأل أمه هو ابن مين مش ابني

    صوت الشارع والناس والزحمة ومواء قطط وكلاكسات سياراتفي النيابة (وكيل النيابة) ياعسكري نادي على محمود سالم افتح يابني المحضر(كاتب الجلسة) حاضر يا فندم(وكيل النيابة) اسمك وسنك وعنوانك(أبو أمل) محمود سالم ثلاث وستون عاما اسكن في شارع النجدة عمارة الأمل الدور السادس ممكن أفهم أنا هنا ليه مش خلاص

فصول أخرى
استكشاف وقراءة روايات جيدة مجانية
الوصول المجاني إلى عدد كبير من الروايات الجيدة على تطبيق GoodNovel. تنزيل الكتب التي تحبها وقراءتها كلما وأينما أردت
اقرأ الكتب مجانا في التطبيق
امسح الكود للقراءة على التطبيق
DMCA.com Protection Status