登入ف هذا اليوم ستتغير حياه كلا من الابطال فلن تعود مره اخري كما كانت ....
عند غزال التي تجلس ف انتظار عمها حتي تخبره بقرارها ... واخيرا .. قالتها وهي تري سياره عمها تدخل البيت فذهبت لاستقباله
عامر .. عامله ايه ياناهد
ناهد .. انا بخير .. طمني عليك انت ياعامر شكلك تعبان قالتها والحزن تملك منها علي حال زوجها
عامر .. مش قولتلك بطلي تقلقي علياا .. انا بخير وهبقا احسن وكل حاجه هتتحسن قريب
ناهد .. وهي تبتسم لزوجها الحنون .. طول مانت موجود كل حاجه وقتها هتبقي كويسه
عامر .. قام بامساك يد زوجته
غزال .. التي تدخلت كالاعصار وقالت انا موافقه ياعمي
ولم تمر الثواني ووجدت كلا من عمها
وزوجته يضحكون عليها بشده
عامر .. وهو يضحك .. ايه ياغزال الداخله دي
ناهد .. شبه دخلت المباحث بالظبط
غزال .. والتي شعرت بالحرج .. اسفه بس يعني كنت عاوزه حضرتك تعرف قراري
عامر .. قالها مانا عارف القرار .. وجيت علشان اخدكو القصر علشان الفرح بكره .. واكمل بنبره جديه بس ف حاجه لازم اكلمك فيها الاول
غزال .. ايه هي
ناهد .. يابنتي ماتبقيش مستعجله كده علطول اقعدوا وانا هعملكو حاجه تشربوها وتتكلمو براحتكو
عامر .. تعالي ياغزال نقعد
غزال .. وما ان جلست حتي قالت .. خير ياعمي ف ايه
عامر .. وهو يبتسم .. مافيش فايده فيكي هتفضلي مستعجله علطول
وعموما ياستي انا هقولك واريحك .. دلوقت انتي بالليل هتتجوزي سيف .. وما ان نطق اسمه حتي شعر بخجلها .. فابتسم بداخله واكمل .. هتتجوزي علي انك كادي وده الي الكل هيعرفه .. بس قبل الفرح بالليل هتكتبوا كتابكو باسمك الحقيقي غزال
غزال .. وهي فهمت مايقوله عمها جيدا .. انا فهمت قصدك ياعمي بس ازاي جت ف بالك الفكره دي
عامر .. لان ده الصح انتي غزال ابنه اخي ولازم تتجوزي باسمك الحقيقي وهويتك الحقيقه علشان الجواز يبقا شرعي
ناهد .. وهي تحمل الصنيه .. اتفضلوا
عامر .. انتي لسه فاكره ياناهد ده احنا خلصنا كلام
غزال وعامر وهم يضحكون .. وناهد تتطلع لهم بغضب .. وتحدثت بقا كده ياعامر .. ابقا شوف مين هتعملك العصير بعد كده .. وتركتهم وذهبت .. وعامر مستمر ف ضحكه
غزال .. عمي
عامر .. نعم يابنتي
غزال .. بتوتر حضرتك لسه بتحبها حتي بعد السنين دي كلها
عامر .. ومش هبطل احبها لحد مااموت وربنا ياخد امانته .. دي مش مراتي ولا حبيبتي ولا ام عيالي وبس .. دي الوحيده الي بتسندني لما اقع .. والي بتستحملني مهما اعمل .. انا ببقا مطمن علشان عارف انها هتفضل موجوده جنبي سواء قراري غلط او صح
غزال .. ربنا يخليكو لبعض .. وف نفسها تتسأل ايوجد حب يدوم برغم السنين والاخطاء والالم والحزن .. وتتمني ان تصبح ف يوم هي وسيف هكذا
عامر .. جهزوا نفسكوا يلا علشان هنطلع علي القصر
.............................................................
وعند اسيل التي قضت ليلتها ف البكاء علي حالها بحضن كلا من ابيها وامها فهي اخره ليله لها ف منزلها وتتذكر ماحدث امبارح عند عودتها للمنزل
Flash back
ادم .. اسيل
اسيل .. لايوجد رد منها
ادم .. اسيل وهو يهزها بعنف .. بقالي ساعه بنادي عليكي
اسيل .. ليه خير
ادم .. وصلنا بيتك ولا انتي حابه تفضلي معايا اوي كده ونطلع علي بيتنا
اسيل .. والتي تنظر له بحقد وكره .. وفتحت باب السياره وهرعت للخروح ولكن وجدت من يمسك يدها ويحذرها ان تخبر احد ماحدث .. وما ان نزلت وجدت ابيها وامها ف انتظارها ويباركون لها
صالح .. اتفضل يااادم بيه
هدي .. مبروك يابنتي .. الف مبروك ياادم بيه
ادم .. مافيش داعي للالقاب .. احنا بقينا اهل يااستاذ صالح
صالح .. طيب اتفضل جوا نقعد ونتكلم
ادم .. للاسف انا عندي شغل ومش هينفع اتأخر اكتر من كده .. بس اكيد هنقعد ونتكلم المره الجايه .. وبعدين انا اتفقت مع اسيل علي كل حاجه ..هو ينظر لها .. مش كده يااسيل ولا ايه
اسيل .. اه يابابا احنا اتفقنا علي كل حاجه ومافيش داعي للكلام
صالح .. خلاص الي تشفوه ..المهم انكو متفقين
ادم .. بعد اذنكم انا بقا
صالح .. اتفضل يابني ..بس المره دي مش محسوبه
Flash back
هدي .. اسيل يابنتي مالك من ساعه ماجيتي امبارح وانتي سرحانه ودموعك بتنزل لوحدها ومش راضيه تتكلمي ولا تقولي حاجه
اسيل .. انا كويسه ياماما بس مش مصدقه انه خلاص همشي من البيت واروح بيت تاني وهسيبكو
صالح .. انا بس عاوز افهم ليه ادم بيه مستعجل علي الجواز كده في جواز بيتقرر ف يوم وليله .. ثم اكمل بنبره شك وحزن علي ابنته .. انتي عاوزه الجوازه دي بجد يااسيل .. لو مش عاوزه قوليلي ماحدش يقدر يجبرك علي حاجه
اسيل .. ايه الكلام ده بس يابابا .. اكيد طبعا موافقه بس الموضوع حصل بسرعه اوي
هدي .. طيب نكلمه يابنتي ونقوله ان ماينفعش يقرر حاجه شبه دي بسرعه ولازم تاخدي وقت قبل جوازك
اسيل التي تتمني ان تخبرهم ماحدث ولكن كيف ذلك .. فحتي ان فعلت ستظل زوجته ولن يصدقها احد ان الجواز حدث بدون ارادتها
ايسيل اختها .. ياجدعان مش كده بقا يخربيت الدراما .. ده فرح يعني رقص ودلع وشخلعه مش عياط ومناديل وقرف
هدي .. بكره نشوفك وانتي ماشيه من هنا
ايسيل .. امتي بقا .. مش هتجي يافارس احلامي قالتها بنبره هائمه
صالح .. لاء هيجي ان شاءالله بالحصان الابيض ويدوسك بيه ويخلصنا
ليضحك الجميع بما فيهم اسيل التي نسيت مايحدث للحظه .. ليرن جرس الهاتف حتي يعلن وصول السياره التي سوف تاخدها هي وعائلتها للقصر
...................... ............. .....................
وف القصر .. الذي يبدوا عليه التجهيزات الواضحه ف حديقه القصر .. ويوجد الكثير والكثير من العمال وبعض الصحافين يقفون بالخارج .. لتفتح بوابه القصر ويدخل عمار وزوجته وغزال .. وبعد وقت ليس بالكثير تدخل سياره اسيل وعائلتها وتلتقط الصحافين بعض الصور
وف الطابق الاخير من القصر وهو طابق ادهم المخصص له ولزوجته
ادهم .. افتحي الباب ياملك وبطلي شغل العيال ده من وقت ماجينا امبارح انتي دخلتي الاوضه وقفلتي الباب وسيبتك براحتك .. ومش معني كده انك تزوديها .. لان ابسط حاجه ممكن اعملها اني اكسر الباب فوق دماغك دلوقت
ملك .. مش هفتح الباب ده والي عندك اعمله
ليسود الجو الصمت فتشعر هي بالخوف من القادم ولم يمر دقادئق حتي وجدت من يكسر الباب بقدمه ويدخل كالاعصار
ادهم .. انتي مش ناويه تعقلي شكلك وانا صبري ليه حدود معاكي .. فبعد كده الي اقوله يتنفذ احسنلك انتي فاهمه
ملك .. والتي بدءت بالتألم من ضغطه علي ذراعها
فاهمه .. بس سيب دراعي
ادهم .. الطابق ده هيبقا بتاعنا والجناح الي قاعده فيه ده هيبقا خاص لينا .. ودلوقت الفستان والي هيجهزوكي هيطلعوا .. فياريت تعقلي وتسمعي الكلام
ملك .. جناح قالتها بصووت منخفض ثم اكملت .. ماكنش تنين مجنح يولع فيك واخلص منك
ادهم .. الذي سمعها كالعاده .. قال اسمها بصوت ارعبها .. ملك
ملك .. ايه .. هو انا قولت حاجه .. انا ماقولتش حاجع .. انت سمعت حاجه طيب .. اكيد ده خيالك بس مش حقيقي
ادهم .. الذي يبتسم بداخله علي تلك الصبيه وافعالها ليسمع الخادمه تستأذن للدخول
ادهم .. ادخلي
الخادمه .. ادهم بيه .. الفستان وصل و بيستأذنوا حضرتك علشان يطلعوا يجهزوا الهانم .. وسيف بيه وادم بيه ف الطابق الي تحت مستنين حضرتك
ادهم .. تمام .. اتفضلي دلوقت
ادهم .. ليوجهه كلامه لملك .. انا هنزل وهبعتلك الي تحت ومش عاوز مشاكل وشغل جنان
ملك .. اكيد طبعا ياادهم بيه
ادهم .. لينظر لها نظره شك وتحذير ويتركها ويخرج
.......... ............. ............ .......................
وليمر الوقت ف تجهيز المكان وتحضير الابطال لانفسهم فلبس كلا من ادهم وادم وسيف البدله السوداء واصبحوا ف غايه الوسامه ولم يخلو الوقت من المزاح وغيره حتي انهم شعروا بالسعاده التي لم يشعروا بها من فتره طويله ونسوا ان كل هذا تمثيلا وليس حقيقيا .
اما عند الفتيات فملك لبست فستان ضيق وواسع قليلا من اسفل لتصبح مثل حوريه البحر
اما غزال التي لبست فستان ضيق من عند الصدر لينسدل بعد ذلك بوسع مما جعلها تشبه الاميره ف حكايه سيندريلا
اما اسيل التي لبست فستان ف غايه الرقه والبساطه ويليق بها حقا فكان ضيق من فوق وينزل لينساب علي جسدها برقه ويرسم عليه فرشات ليجعلها تشبه الملاك البرئ
واخيرا انتهت التجهيزات وجاء وقت اللقاء لينتظر العرسان اسفل الدرج نزول كلا منهم عروس
ته ليري كيف اصبحت بذلك الفستان الذي اختاره كل واحدا منهم لعروسته
ف هذا اليوم ستتغير حياه كلا من الابطال فلن تعود مره اخري كما كانت .... عند غزال التي تجلس ف انتظار عمها حتي تخبره بقرارها ... واخيرا .. قالتها وهي تري سياره عمها تدخل البيت فذهبت لاستقباله عامر .. عامله ايه ياناهد ناهد .. انا بخير .. طمني عليك انت ياعامر شكلك تعبان قالتها والحزن تملك منها علي حال زوجها عامر .. مش قولتلك بطلي تقلقي علياا .. انا بخير وهبقا احسن وكل حاجه هتتحسن قريب ناهد .. وهي تبتسم لزوجها الحنون .. طول مانت موجود كل حاجه وقتها هتبقي كويسه عامر .. قام بامساك يد زوجته غزال .. التي تدخلت كالاعصار وقالت انا موافقه ياعمي ولم تمر الثواني ووجدت كلا من عمها وزوجته يضحكون عليها بشده عامر .. وهو يضحك .. ايه ياغزال الداخله دي ناهد .. شبه دخلت المباحث بالظبط غزال .. والتي شعرت بالحرج .. اسفه بس يعني كنت عاوزه حضرتك تعرف قراري عامر .. قالها مانا عارف القرار .. وجيت علشان اخدكو القصر علشان الفرح بكره .. واكمل بنبره جديه بس ف حاجه لازم اكلمك فيها الاول غزال .. ايه هي ناهد .. يابنتي ماتبقيش مستعجله كده علطول اقعدوا وانا هعملكو حاجه تشربوها وتتكلمو براحتكو عامر .. تعالي
ادهم ولم يكن حاله افضل من حال اخيه .. فهو يجلس بكامل هيبته داخل سيارته ينتظر ملاكه حتي تخرج من الشركه ليتحدث معها ادهم .. الذي لمحها وهي تخرج اخيرا فهو لم ينتظر سوي عده دقائق ولكنه شعر انها ساعات ادهم .. وهو يشاور لاحد رجاله الذي ذهب بتجاه ملك الحارس .. انسه ملك اتفضلي معايا كلمي الباشاا ملك .. الباشا بنفسه وهي تضع يدها علي فاها بطريقه دراميه .. ثم بضحكه عاليه ومين الباشا بقا ده الحارس وقد دهش من طريقتها ف الحديث .. ادهم باشاا ملك .. ااه .. ده مديري ف الشغل .. طيب ماتقول المدير عاوزك ياجدع .. خلتني افكر حد غريب ياوحش وهي تضحك مره اخري ولم تراعي تلك للعيون التي تتابعها كالصقر ولديه رغبه كبيره لقتلها الان فهي كثيره الابتسام والضحك ولديها غمازتين تزيد جمالها عندما تبتسم ملك .. بعد ان اقتربت من السياره لتقوم استاذ ادهم حضرتك عاوزني .. خير ادهم .. اتفضلي ياملك هنروح نقعد ونتكلم ف مكان مش هينفع هنا ملك .. طيب مش ينفع نأجل الكلام لبكره ف الشركه ادهم .. بنبره حازمه لاء مش هينفع .. واتفضلي علشان ف كلام ضروري تعرفيه ملك .. وهي تحدث بنبره هادئه ده ماله ده يااختي هو انا كنت قولت حاجه عل
مر ليل هذا اليوم كالجحيم علي كلا منهم وجاء الصباح الذي سيغير حياتهم الي الابد يجلس ثلاثتهم بعد اخدهم القرار ادم .. انا موافق علي كلام عمي .. بس بشرط زي ماقولتلك ياسيف .. جوازك من غزال علي الورق لحد مالسنه دي تعدي سيف .. وهو يبتسم انا عندي شرط احسن بقاا ..الي هيمشي عليا يمشوا عليكو ادهم .. وده يعني ايه سيف .. يعني جوازنا احنا التلاته صوري ولمده سنه ادم .. قام باخراج ورقه .. وتبدوا انها عقد باتفاقهم ومضي عليها ثم مضي كلا من ادهم وسيف وذهبوا الي القصر ليخبروا عامر المنشاوي بقرارهم ..................... ........................... ......................عند ناهد وغزال الذين قضوا ليلتهم ف التفكير ف القادم ناهد وهي تطرق باب الغرفه .. غزال يابنتي ممكن ادخل غزال .. اكيد طبعا يانطي ناهد اتفضلي ناهد .. صباح الخير . عرفتي تنام غزال .. وهي تبتسم الصراحه لاء ناهد .. طيب قومي افطري وبعدين نتكلم ونشوف هنعمل ايه غزال .. وبنبره هادئه انا موافقه ياانطي ناهد علي كلام عمي .. وهتجوز سيف علي اني كادي ناهد .. بصدمه فلم تتوقع موافقتها .. طيب يابنتي فكري تاني لو عاوزه غزال .. بنبره صارمه انا اخ
ف قصر المنشاوي سيف .. هو اتاخر ليه كده ادهم .. اهدي ياعم بقا .. من ساعه ماجيت وانت مافيش غير الكلمه دي .. دلوقت يجي ونفهم ف ايه عامر .. والذي وصل بهيبته ودلف الي القصر فوجد زوجته تنتظره .. اقترب منها وقال بنبره مطمئنه انا كويس ياناهد .. ومافيش داعي للخوف كده .. ويلا اطلعي للحرس هيوصلوكي لغزال .. كادت ان تتحدث ولكن قاطعها بنبره حازمه .. يلا ياناهد .. وانا هخلص الي هنا واجي عندكو .. وهم هو بالدخول ليري تلك الذئاب الثلاثه ف انتظاره عامر .. ببرود قاتل عند دخوله المكتب عليهم .. اهلا اهلا بالرجاله .. وبضحكه مستفزه واضح اننا مش بنجتمع الا ف المصايب وجلس علي مقعده خلف مكتبه ببرود تام وهو يري تلك النظرات التي تشتعل غضب سيف .. انا عاوز افهم الي بيحصل وليه بتعمل معايا كده عامر .. ومازال علي بروده ياريت تقعدوا علشان نتكلم براحه لان ف كلام كتير لازم تعرفوه عامر .. وهو يوجهه كلامه لادهم وادم .. انتو عارفين مين الي قتل اهلكو وعمل فيكو كده .. ادم .. شركه منافسه ليهم وخلاص قريب هعرفها عامر .. بضحكه عاليه ونبره استهزاء .. ده الي انت مفكره من وقتها انه بسبب مناقصه وشركه منافسه مجهوله هي السبب .
ف صباح يوم جديد ويحمل الكثير والكثير فعند غزال .. التي تقوم بوضع بعض ملابسها بداخل حقيبه صغيره وجوز سفرها وبعض الاوراق الاخري وتقوم برميها من الشباك لحديقه المنزل غزال .. وهي تجلس علي سريرها وتكتب رساله تعتذر فيها عما سوف تفعله من حماقه لستيف وجاكلين .. غزال.. صباح الخير جاكلين جاكلين .. صاحيه بدري اوي ياكادي غزال.. عندي محاضره بدري وهي تتجنب النظر لها وتخرج مسرعه .. وتاخد تلك الحقيبه وتنطلق للمطار وف القاهره تحديدا ف قصر المنشاوي عامر .. مش عارف الي هعمله ده صح ولا غلط ياناهد ناهد .. انت بتعمل كل ده علشانهم وحتي لو هم مش فاهمين ده .. عامر والذي وصلت له الاخبار عن التقاء سيف بغزال ف الحفله وعلم انه بذلك سوف يعود كلا منهم حتي يفهموا ما يحدث . عامر .. انا همشي ياناهد ولما يجو كلهم اتصلي بيا وقتها ناهد .. ربنا يكون ف عونك علي الحمل الي انت شايله من سنين عامر .. الذي رد عليه بأبتسامه حزينه وذهب ولا احد يعلم الي اين ............ .......... ......... ........ ............ ............ سيف .. الذي وصل للقصر ودخل وهو يزمجر كالاسد باسم والده ناهد .. حمدلله علي السلامه ياحبيبي .
بعد هذا المساء ستتغير حياه كلا منهم فالغد يحمل الكثير من المفاجأت فلم يستطع احد منهم النوم ف تلك الليله عند ادم .. يفكر ف تلك الشابه التي سوف يراها بالغد وستكون سكرتيرته الخاصه .... ويفكر ف اخته التي لايستطيع الاقتراب منها ..... وف حاله وحال اخيه ..... وف سيف وماحدث له .... ثم يعود ويتذكر تلك الصبيه وهي تنظر له ويبتسم دون ان يدري .... ويحدث نفسه بكره هيبقاا يوم طويله شكله.................. ................... ................... .............ادهم .. امضي الليل يفكر بما فعله .... يعلم ان غزال سوف تذهب وتراه .... ولكن اهذا جيد لها ام لا .... ايعقل ان تعود حياتهم كما كانت .... ثم يتذكر اهله وماحدث .. فيحدث نفسه مافيش حاجه بترجع الي بيروح مستحيل يرجع ويأنب نفسه انه اعطي اخته تلك المجله ولكن هو اكثرهم علما عن الاشتياق ف الحب .... فكم اشتاق لها ... تلك التي خطفت قلبه من اول مره Flash Back يجلس ف المقابر ببدلته السوداء ف ظلام الليل فلا يظهر منه سو تلك العيون الفيروزيه مثل ذئب ف الظلام وبعد وقت قليل تأتي فتاه وهي تبكي وتتحدث مع قبر والدها وكم اشتاقت له وان تلك الحياه من دونه اصبحت صعبه
ف قصر المنشاوي تجلس سيده تتجاوز الخمسين من العمر يبدو عليها الحزن الشديد ورغم كبرها ف السن تبدو ملامحها بريئه كالاطفال فهي زوجه عامر المنشاوي ناهد .. وحشتني اوي يابني وهي تمسك صورته وتبكي عامر .. انتي لسه بتعيطي ياناهد ماهو جاي انهارده وهتشوفيه ناهد بحسره .. جاي يوم علشان يزور قبرها ويمشي تاني
ف شركه المنشاوي يجلس رجل ف 60 من عمره يبدوا عليه الهيبه والوقار يمسك ف يده بعض الصور وتفر من عينه دمعه تدل علي ندم والم دفين لا يعلمه احد غيره عامر المنشاوي . يحدث السكرتيره اطلبيلي ادهم وادم بيه بسرعه ولم تمر ثواني وكان ادم وادهم يجلسون امامه ادم . حمدلله علي السلامه ياعمي وصلت امتي عامر . لس
ف مقر الشركه ..يتجه كلا من ادم وادهم لاسانسير الشركه داخل الاسانسير ادهم . انهارده هتختار سكرتيره جديده بضحكه مستفزه فهو يعلم ان اخيه صعب جدا ولا يوجد سكرتيره تستطيع احتماله ادم . . شيل الضحكه السمجه دي من علي خلقتك بدل مااشيلهالك ادهم .. صدق وحشني الموضوع بردو ادم وقد فهم مايقصد .. خلاص بالل
ف احدي المطابخ التي يبدوا عليها الاناقه تجلس امراه تشبه ملكات الجمال بشعرها الذهبي وعيونها الزرقاء وتجلس معاها طفله تبدوا انها ف السادسه من عمرها وتشبها كثيرا ويدخل عليهم رجل يبدوا انه تجاوز الاربعين وسيم حقا وعيونه سوداء وحاده يقترب من الطفله ويشاور لها حتي لا تتحدث فتضحك الطفله ويقترب من المرأه و







