LOGINعاصي: والله ما هاسيبها الا لما تعتزر يا كده يا ملهاش حمايه عندي، وتبقي تحمي نفسها بقي من الناس اللي بيجرو وراهم دول
روقيه بحزن: طب يا بني احنا متشكرين اوي ليك بس لو سمحت سيب بنتي و يا سيدي طلاما مش عايز تحمينا بلاش احنا ماغصبناش عليك هتفت الحجه توحه: كده يا عاصي وانا اللي قولت انا ليا راجل هايحمي بناتي من اي حد يهوب نحايتهم، الاقيك انت اللي بتقول كده وكمان تتهجم علينا بالطريقه دي. اندهش هو من كلام تلك العجوز التي قلبت كفة الميزان لصالحهم حتي لو كانت تلك الصغيره المتمرده غلطت في حقه ومما ازعجه بكاء اختها الصغيره حين وجدها واقفه في زاوية الغرفه تبكي بصوت مخنوق مع وضعها يدها علي ثغرها توجهت روقيه الي فضالي وهتفت: قول لابنك يسيب بنتي يا عبدالرحمن هي دي حمدلله علي السلامه اللي بتقولها لينا، دا انتو حتي مافكرتوش تعزونا في وفاة جوزي مكانش العشم يا عبد الرحمن. ثم بكت امامهم بحرقه تركها من بين براثنه فجاءه واتجهت الي والدتها تحتضنها وهتفت غمزه: ماتعيطيش يا مامي احنا مش ضعفا ولا مستنين العطف من حد عشان تعيطي كده هتف هو عاصي: صبرني يا رب يا بنتي اسكتي، انتي كل ما بتتكلمي بتعصبيني زياده امسكت الحجه توحه بيده وهتفت: طب تعالي ادخل وقولي ايه آللي مزعلك كده وانتي يا غمزه خشي جوه انتي واختك يلا تعالي يا فضالي هتفضل واقف كده علي الباب انتبه لها فضالي الذي كان انجذب في دوامة عينها وعبراتها التي كانت تنزل علي وجنتيها تحرقه وهتف متأخذيناش يا اما توحه الوقت متأخر واحنا ماكنش المفروض نطلع دلوقتي، بس المحروسه بقي هي اللي اجبرت العاصي علي كده بنزولها للشارع دلوقتي توحه: طب بس سيبك من الكلام ده وادخلو نتكلم تعالي يا واد يا عاصي اقعد انا عايزه اتكلم معاك دخلو معاها وجلسو في غرفة الضيوف وجلست هي بجوراه ثم هتفت توحه : قولي بقي ايه اللي مزعلك كده عاصي: يا ستي انا مش زعلان بس هي تبعد عني دي واحده من ساعة ما جات وهي بتشاكل فيا انتي بتطلبي مننا نحميهم وهي بتقف في الوقت ده وبالبس اللي هي لابساه ده في الشارع وقدام الرجاله اللي قاعده في القهوه لاء وواقفه تقول لأبويا انا حره ومتشكرين ليكو ومش عايزين حاجه منكم طب لما انتي سبع رجاله في بعض كده يبقي تتحملي بقي كلامك وتوقفي قدام عدوك لوحدك: قالها عاصي بصوت مرتفع حتي تسمعه هي من خارج الغرفه جاءت هي بكل برود وردت غمزه: هو انا كنت طلبت منك حاجه ولا انت مش واخد بالك من اللي اخوك عمله وعايز تجيب الغلط عليا وخلاص عاصي: تمام اوي كده انتي ماطلبتيش مني حاجه، وانا مش ملزم ليكي بحاجه ثم وجه كلامه الي توحه وقال بصي يا ستي توحه كل اللي في البيت ده تحت حمايتي انا أشيلك واشيل ضيوفك علي راسي من فوق ومافيش نمله تقدر تيجي عليكو معادا البت دي ماليش دعوه بيها نهائي وماتطلبيش مني اكتر من كده سلامو عليكو ثم وقف قاصد باب النزول دون ان يسمع ردها توحه: استني بس يا عاصي يا واد استني فضالي: معلش سبيه دلوقتي يا حجه انتي عرفاه لما بيكون متعصب و المحروسه مشاء الله عليها قامت بالواجب وزياده روقيه ببكاء: هو حصل ايه عشان ده كله فضالي بنبره متحشرجه: انتي بتعيطي ليه دلوقتي ماهو قالك انكو تحت حمايته ويا ستي حمزه مغلطش بالعكس ده عمل الواجب وجاب لهم الحاجه ولما كتب رقم التليفون كان قاصد لما يعوزو حاجه يتصلو بيه يبعتها ليهم هي فرضت سوء النيه وجات الوكاله في الوقت داه وبالبس المكشوف ده ووقفت وزعقت وده عصبه جداً توحه: خلاص يا فضالي ماحصلش حاجه ولو علي عاصي انا عارفه انه طيب ولما يهدي هيبقي في كلام تاني فضالي: ماتزعليش يا روقيه وماتخافيش علي بناتك من اي حد انتي وبناتك في عنيا وتحت حمايتي انا شخصياً هتف بها وهو ينظر في عينها التي تجذبه بشده لحنين الماضي يلا هاقوم انزل انا بقي سلامو عليكو توحه: وعليكم السلام بس برضو قوله اني ليا قاعده تاني معاه فضالي: ماشي هابقي اخليه يطلع ليكي ثم توجه للنزول وعند عاصي في الوكاله توجه بكل غضب الي اخيه الذي كان ينتظره وهو يعرف انه سوف يلقي حتفه لا محاله وقف امامه مباشرة وهتف حمزه: والله ما كنت اقصد حاجه من اللي قالته ده كله، انا بعت ليهم رقم التليفون بس عشان ماينزلوش مش اكتر وربنا لم يتكلم الثاني الا بعد ما لكمه في وجهه ثم هتف عاصي: خليت حتة بت لا راحت ولا جت تمسك علينا غلطه زي دي وتقول عليك كده حمزه: ياعاصي هي اللي بت تفكيرها سو عاصي: لاء دي بت بمية راجل بت حره مابتقبلش الغلط ولا ان حد يفكر يمسها هي او اختها او امها بحاجه وحشه رد عليه والده القادم من الخارج ولما انت شايفها كده لزمته ايه الكلام اللي انت قولته فوق ده، يعني ايه هتحمي كل اللي في البيت معادا هي عاصي: عشان اهدها يا ابا واشوف هتخاف ولا هتفضل علي عندها ده لازم هي اللي تطلب مني احميها اما عندها هي غمزه: بني ادم جاهل ومتخلف فاكر نفسه وزير الدخليه بيهددني حضرته بعدم الحمايه فاكرني هاخاف منه وانتي بتعيطي ليه انتي كمان غزل: كفايه بقي يا غمزه مافيش حاجه حصلت عشان تعملي ده كله غمزه: نعم انتي كنتِ عايزه تاخدي رقمه عشان يقول عليكي بنت مش كويسه ولا يتصل بيكي ويشغل عقلك بالكلام الفارغ اللي الشباب بيضحكو علي البنات بيه روقيه: انتي ايه مش هاتبطلي الاندفاع اللي انتي فيه ده مابتعرفيش تفرقي ابدا بين الكويس والوحش الناس عملو كده عشان ماتنزلوش بيحمكو من القريب قبل الغريب وانتي اول ما تتخانقي يبقي معاهم غمزه :يعني كانو هيقولو علينا ايه لما بنتك تكلم ابنهم علي الموبايل لاء وكمان جايب ليها طلباتها علي حسابه روقيه: كان ممكن تقوليلي وانا اتصرف علي فكره مش تصرفي من دماغك وتلغي وجدنا ومن هنا ورايح انتو الاتنين تخلو بالكو من لبسكو مش عايزه حد يعلق عليه تاني ومافيش نزول بالليل انتو فاهمين غمزه وغزل: حاضر صعدو الي شقتهم بعد ان اغلقو الوكاله ودلف والدهم الي شقته، فهم يقيمون هما الاثنان في الشقه العلويه (شباب بقي وعايزين يقعدو براحتهم) هتف حمزه حمزه : كويس ان زين كان نام وطلعتو قبل ما يشوفك وانت بتضربني تاني ده لسه لحد دلوقتي فاكر المره اللي فاتت عاصي:... حمزه: عاصي انت مش معايا خالص روحت فين عاصي: تصدق ان البت دي عاجبني قوي حمزه: ها من ناحية ايه يعني انا مانكرش انها جميله بس تغور حلوتها بلسانها الطويل ده عاصي: اهو لسانها الطويل ده هو اللي شددني اوي حمزه: يا عم دي بت مسترجله عاصي:ههههه دي عامله زي القطه المتوحشه كنت مساكها بأيد واحده وهي عامله تتلوي و رافضه تخضع او تسكت حتي وهي تحت ايدي حمزه: هو انت ماعرفتش اسمها ايه عاصي: وهو يشعل سيجارته ويتمدد علي فراشه ها مركزتش بس تقريبا كده اسمها غمزه حمزه: غمزه وغزل ايه الاسامي اللي تحبس دي ياعم دول يتعاكسو من اسمايهم بس ههه عاصي: تصدق اه نام نام اما نشوف بكرة مخبي لينا ايهعاصي :يا صباح الفل ياقلبي ايه اللي صاحكي كنتي خليكي مستريحه في السريرغمزه:جسمي كله بيوجعنيعاصي: هههههه معلش ياروحي اصلك كنتي وحشاني اوي طب اشيلك اطلعك تاني فوقغمزه:لاءه انا هبقي كويسه انت بقي عمال تخبط وبتعمل ايه كدهعاصي:بحاول اعمل نسكافيه زي اللي بتعمليهولي بس بردو مش عارف اظبطهغمزه:طب وسعلي كده يا فاشل انت عاصي وهو يغمز لها بعينه : مش مهم فاشل في ده بس شاطر في حاجات تانيه هههههههههمست له بأندهاش وهي تتلفت حولها خوفا من ان يسمعهم احد: قليل الادبعاصي وهو يجذبها اليه:طب بزمتك ده مكان اعاقبك فيه تعالي نطلع فوق واعاقبك بقي براحتيالله الله يعني امبارح بوده والنهارده مامي يا سي بابي واحنا ايه ولا علي بالك خالص كدهصاحت بها تيا الواقفه بجانب الباب ومن خلفها يقف زين وهو يضع يده علي كتفهاغمزه؛استلم بقي علي فكره راكبها العصبي من ساعة ما خرجت انت وبوده امبارح وماسلمتش حتي عليهمعاصي بصوت خفيض وهو يتصنع الخوف:هي مالها بتبصلي كده ليه وكأني جوز امها مش ابوهاضحكت ضحكه رنانه وابتسم زين له واذا بها تزجه اليهاعاصي:تيا حبيبة بابي وحشتيني ياقلب ابوكيتيا بغضب:بس بقي يا بابي ماتحولش انا اصلا
غزل: مافيش يا حبيبي كل الحكايه ان مودي كان وحش بس عشان انت اول مره تبعد عني معرفش ليه كنت حاسه اني عامله زي العريانه اللي مش لاقيه امانها وغطاها وسندهالم يقوي علي التفوه لها فبأي كلمة حب سوف يجيب عليها فقرر ان يعبر لها عن احساسه بشوقه اليها بطريقتهم الخاصه جدا. واطبق عليها بزراعيه ليغوصا سويا في نعيم حبهمبعد مرور ما يقرب من ساعتين صعد الجميع الي غرفهم وعاد الفتيات مع زين ودارين ودانا الي الشاليه الخاص بهوانطفأت الانوار لأستعداد الجميع للنوم اخيرا عادو وهم يحملون في ايدهم الكثير من الحقائب البلاستيكيه وقالب كبير من الجاتوه وعلب من البيتزا زات الحجم الكبير وصناديق من اللعب جري الصغير الي الداخل بمرح وهو يصيحبوده: هييييييه قضينا وقت جميل جدا عاصي: اه تصدق يا معلم كانو ساعتين حلوين اوي انا عن نفسي انبسط جدابوده: وانا كمان انبسط اوي يا حبيبي ربنا يخليك لينا يا بابي يارب واذا به يحتضنه بيديه الصغيره من قدمهعاصي وهو يحمله: ويخليك ليا يا حبيبي وتكبر ادام عيني واشوفك احسن الناسبوده: الله دول بينهم نامو كلهم ولا ايهعاصي: الظاهر كده بقولك ايه يلا اطلع انت كمان غير هدومك بقي ونام ولا
مر اليوم عليهم بسلام حيث ذهبوا جميع الشباب ما عدا عاصي الذي رفض ان يخرج معهمخوفاً علي معشوقته من ان تهابه إلى مطعم البيتزا أكلو وجبتهم وعادو وهم يمازحونها ولكنها كانت فقط تبتسم لهم من حين إلى اخر حل عليهم المساء وهم جالسون علي الشاطيء جميعاً الا هو مازال يرقابها من شرفته وهي تكاد ان تسقط العبرات من فيروزتها وهي تلمحه يخطف النظرات اليها ويختفي خلف الستائر استمعو جميعاً إلى صرير إطارات سيارة تصف بجانب باقى السياراتليجدو الثنائي قادمون اليهم وجرى عليهم الاطفالطمطم: هييييييه بابي جيه بابي جيهحملها حمزه بين يديه: اهلاً بروح قلب بابي من جوه وحشتيني يا قلبوزتيبوده: حمدلله علي السلامه يا بابي وحشتني اوي يا حبيبيعاصي وهو يرفعه بين زراعيه: الله يسلمك يا حبيبي انت عامل ايه طمني عليك لسه عيان نظرت غمزه إلى الصغير فتذكر هذا الاتفاقبوده وهو يضع يده علي جبهته ويغمض عينيه: اه الحمد لله علي كل حال انا بقيت كويسهمست روقيه في اذنها لتلحق الموقف: قومي الحقي الحلوف ده قبل مايكشفنا كلنا غمزه بصوت خفيض: اجري يا زين سلم عليهم وخد منه الواد الاوڤر دهزين: الله يخرب بيت زين وسنين زين اعتقوني بقى
دارين:خلاص لما عاصي وحمزه يجو قوللهم وهما بقي يحسبوهغمزه:ينهار اسود بقي انا عماله احفظ العيال من الصبح وافهم فيهم عشان مايتكلموش ولا يقوللهم حاجه وتيجي انتي بمنتهي البساطه تقولي كدهاوعي يا دارين تكوني قولتي حاجه لأحمد دارين:لاء ماتخفيش ماقولتش حاجه واللهبس بردو حرام عليكي دي غزل اختك حبيبتك وانتي مش بتستحملي عليها حاجهبزمتك هتقدري تخاصميها......طب كفايه انها حابسه نفسها في اوضتها وعماله تعيط زي طمطم ما بتقول.....طب عشان خاطري انا لو ليا معزه عندك تعالي نطلع ليها دي اختك حبيبتكتنهدت بفارغ صبر لتخرج ما في صدرها من غضب وامسكتها تلك الصديقه الحنونه من يدها واتجهت بها الي الاعليدارين:يلا تعالي ياحبيبتي ربنا يهديكو لبعض دقت باب غرفتها لتسمعها من الداخل وهي تهمس بصوت خفيض دامع غزل:ادخلي يا طمطمواذا بها تفتح الباب وتهتف بمرح:انا مش طمطم تنفع دارينغزل وهي تجفف عيناها:اه طبعا تعالي يا حبيبتيدارين:بس انا مش لوحدي جذبتها اليها ودلفت بها الي داخل الغرفه وعندما رأتها امامها اجهشت بالبكاء بصوت مرتفع كطفله مفتقده حضن والدتها وتهاوت قواهاغمزه وهي تغمرها داخل احضانها:ايه اللي انتي عا
حمزه:هههههه افضلي انتي دلعيه كده لحد ما يعمل كارثه زي عوايدهابتسمت بسخريه دون ان تجيبه ليهمس هو لها:روحتي فين يا قلب حمزهغزل:معاك يا حبيبي بس حاول متتأخرش وتيجي بسرعهحمزه:عيوني اصلا انا مش هقدر ابعد عنكم اكتر من كدهجلسو هم الثلاثه علي الشاطئ ومازلت عينه تدمع ليصيح فيهعدي:كفايه بقي يا عاصي ماتهدي بقي وان شاء الله مش هيحصل حاجهعاصي:انت فاكرني خايف من اخواتك ياعدي عدي: نعم يعني عايز تفهمني انك مش همكعاصي:انا كل اللي يهمني هيا يا عدي ضيعتها مني بغبائي انا اللي خليتها تكرهني عمرها ماهتردي بيازين وهو مزال غاضب: كنت متصور انها هتحبك وتدوب فيك بعد اللي عملته هتحبك علي ايه وهي ماشفتش منك غير المشاكل وكل كلامك معها خناق وزعيق وان كترت في الكلام يبقي عادي جدا تمد ايدك عليها مش كده بردولا يعرف بماذا يرد لايقوي علي التحدث اليه فهو معه كل الحق فيما هتف به لذا التزم الصمت حتي يكمل هوزين:انت كنت بتفكر ازاي وانت شايفنا كلنا بنحاول ننصحك وعايزينك تبقي راجلليه خدت الموضوع عند ليه ماحولتش تسمع كلام عمك ياأخي ده قالك هاجوزهالك قالك انت اللي هتمسك الشركه من بعدهاب وبيحاول يكبر ابنه ليه خذل
كانت جالسه في غرفتها منتظراه حتي يعود لتطمئن علي حفيدها وتطمئن عليه ايضافهو لم يعد مثل قبل اصبح لايتحمل السهر كثيرا لم تعد صحته مثل الأولبل لم تقوي قدماه علي حمله فتره كبيره فمابالك بهذا المجهود المضني مع شباب في مقتبل اعمارهميرشد هذا للصواب ويأمر هذا بالهدوء والطاعه ويمتص غضب هذا دلف غرفته وجدها جالسه امامه تبتسم له بحبفضالي:انتي لسه صاحيه يا روقيه انا قولت هالاقيكي نمتيروقيه: ومن امتي بنام قبل مانت تيجي وتكون جانبي واطمن عليكفضالي وهو جالس بجانبها:اطمني ياستي اديني جيت اهو وقومي ناميروقيه :طب والواد ياعبد الرحمن مجاش ليهفضالي وهوضامم لها حاجبيه:قولي بقي انك عايزه تطمني علي الواد مش عليا اطمني يا ستي الواد بخير وزي الفل كمان وقاعد مع عدي وزين علي البحر قدامك اهمروقيه:وهو انا ليا بركه غيرك انت يا حبيبي ربنا يديك الصحه والعافيه ويخليك لينابس ماكنتش سيبته يقعد مع زين احسن يتخانقو تانيفضالي:لاء اطمني هما خلاص اتصالحو مع بعضزين عاقل وبيعرف ياخدهم تحت جناحه اذا كان هو ولا عدي تعالي بقي ننام احسن انا مش قادر اقف عليحيلي ثانيه واحده تاني روقيه:يلا يا حبيبي بس هو يعني ربنا هداه
اسراء: هو ايه ده اللي حلو مش وحش يا ماما روقيهروقيه: هاه لاء مافيش حاجه اصلي كنت فاكرها اصغر من تيا وليا بسنتين بس افتكرت انهم لسه داخلين تالته ثانوي. غمزه وقد تفهمت ما يدور في رأس والدتها: اطلعي يا مي اقعدي مع البنات يا حبيبتي هما بيلبسو فوق مع خالتهم غزلمي: ماشي كلامك يا أنطي عن ازنكم انا هاطل
صعد الدرج بسرعه وغضب لم يدلف الي شقة جده ولا حتي الي شقة والده بل صعد فوق سطح المنزل الي تلك الغرفه التي قرر في السنه الماضيه ان يبنيها حتي يستذكر دروسه فيها هو وعدي دلف اليها واغلق بابها عليه بأحكام وجلب ذلك الصندوق الذي يخبئه تحت التخت الموضوع بالغرفه والذي يحمل فيه كل صوره معاها استسلمت دموعه
وعمك مكانش موافق الا لما تاخد الثانويه لكن انت بقي لسه صغير يا حبيبي لسه قدامك الكليه وتتعين في الشركه وتقدر تثبتله ان مافيش حد يستحق بنته غيرك انتعاصي:مش هاروح الشركه دي تاني وليا بتاعتي غصب عن اي حدفضالي:ياعبيط انت عارف ان العند مش بيجيب نتيجه مع عمك مانت نسخه صغيره منه وعارف بقولك ايه ماتسايس
عاصي:لا دا بقي سيبهولي خالص الباشا عايز يخطب ويتجوز وهو لسه مادخلش الكليه فاهم ان عشان كل حاجه بتجيلو لحد عنده يبقي خلاص لكن لاء والله ماهجوزها له الا لما يبقي راجل ويعرف كل حاجه في الشركه وايده تبقي بأيدنا في كل حاجهغمزه:عاصي عنيد زيك ولما يعرف ان زين هايكتب علي تيا هايتجنن اكتر علي الاقل نخطبهم







