Home / الآخر / قضية طرد / الفصل الثالث عشر....لازم محمد يخرج برة

Share

الفصل الثالث عشر....لازم محمد يخرج برة

صوت فون وجرس طويل أم محمد ترد أهلا يا إسلام لا خلاص هات البت بنفس الطريقة تعالى بس نزلها قدام شقة محمد هو هيستناك قدام شقته وبعد كده أنزل خد باقي حسابك مني وخلينا على اتصال

سلام وتنادي يامحمد اطلع استنى إسلام قدام شقتك خد منه مراتك وفك الحبال من عليها الاول وبعد كده فك بُقها عشان لا تصرخ وقبل كل ده أقفل باب البلكونة كويس وطبطب عليها وحاول تحتويها وفهمها أن أبوها أجبن من أنه يأخد لها حق ولا باطل فتعيش بما يرضي الله وخلاص

يافاطمة اتصلي بعمك عثمان النجار قولي له يشتري لنا كالون باب جديد ويجي يشيل ده ويركب الجديد وأنت يا محمد متأخدش نسخة منه لما تعوز تنزل عندنا اضرب الجرس وأنا افتح لك

(فاطمة) المرة دي خطتك باظت يا ماما

(أم محمد) مين قالك ده الأمين محمود كلمني من قسم الشرطة وقالي إن أبو سهير والمغدورة أختها في القسم جايين يشتكوني وقالي إن طالما مفيش معهم سهير المضروبة مينفعش المحضر وقالي أنه مشاهم وخلاص وخوف أبو سهير وشخط في أختها عشان تلم نفسها

(فاطمة) الناس دول أيه نفسي أفهم عاوزين ايه

(أم محمد) عاوزين الشقة دول تقريبا قاعدين في الشارع عشان كده أنا كلمت المحامي وقالي لازم محمد يخرج برة البيت يأجر شقة وان شاء الله ادفع له أنا الإيجار المهم لازم يخرج عشان كده هخلي أبوك يتكلم مع محمد ويفهمه ويشوف له شقة إيجار جنبنا هنا وخلاص

(فاطمة) ويهون عليك محمد يبعد عن حضنك ماما

(أم محمد) يبعد ولا يعيش مطحون زي الثور في الساقية من ابتزاز أهلها

(فاطمة) بس هو هيوافق على الخطوة دي

(أم محمد) لازم يوافق المحامي قال مفيش حل غير كده ومش كده وبس ده لازم كمان أجيب مستأجر غريب للشقة

(فاطمة) ياخبر ازاي يا ماما حد غريب يجي ويدخل بيتنا

(أم محمد) لا أنت نسيتي لما عملت قضية الطرد لأخوك أجرت الشقة لإسلام

(فاطمة) البلطجي أنت عاوزة إسلام يجي يسكن هنا

(أم محمد) لا ياحبيبتي المحامي قال ده عقد صوري يعني على الورق بس

(فاطمة) بحسب ياخرابي كده يبقى أهل سهير أرحم

(أم محمد) هو أنا هبلة أخرج سوحتجية وأسكن بلطجي لا طبعا

(أبو محمد) السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أيه يا أم محمد الكلام اللي سمعته تحت في الشارع ده

(أم محمد) كلام أيه خير

(أبو محمد) بيقولوا ضربتي سهير

(أم محمد) وأي حاجة تسمعها يا أبو محمد تصدقها تعرف عني كده برده

(أبو محمد) مهو أنا جاي أسمع منك أهو أومال بسأل ليه

(أم محمد) بدلع لا أنا زعلانة يا أبو محمد أزاي تصدق اي حد يقول عليا اي كلام وخلاص

(أبو محمد) بحنان ميهونش عليا زعلك يا حاجة أبدا

(فاطمة) فاطمة يا حنين لا أروح أنا أوضتي أحسن

(أبو محمد) أيه يا فاطمة غيرانة

(فاطمة) وفيه حد يغير من جوز الحمام دول

(أم محمد) حمام أيه يابت د احنا جوز عصافير يمام زغاليل

(فاطمة) يالهوي ياولاد كل ده ما قلت أدخل أوضتي أحسن

(أبو محمد) يابت ده أمك دي دنيتي وكل حياتي

(فاطمة) طيب ربنا يهني سعيد بسعيدة يلا لما تخلصي ياحاجة سعيدة أبقي تعالي نكمل حكايات إمبارح

(أم محمد) طيب يأختي

(أبو محمد) حكايات أيه ياحاجة اللي فاطمة بتقول عليها

(أم محمد) سيبك من فاطمة وتعالي أقعد كده عشان فيه موضوع عاوزة أكلمك فيه

(أبو محمد) ودي قاعدة قولي ياحاجة عاوزة أيه عاوزة فلوس

(أم محمد) لا فلوس أيه خيرك سابق يا أبو محمد

كنت عاوزة أكلمك عن محمد

(أبو محمد) عمل أيه ثاني هو مش ناوي يجبها البر مش كفاية وقعنا في ناس عرر زي نسايبه

(أم محمد) عاوزة اتكلم عن نسايبه دول

(أبو محمد) هم مش خلاص غاروا وسابو شقته فيه أيه ثاني

(أم محمد) مش ناويين يجبوها البر دول عاوزين يرجعوا وبيخططوا لكده وكمان عاوزين يجرجرونا في المحاكم

(أبو محمد) بتقولي أيه ياحاجة مين دول اللي أنت عاملة لهم قيمة بلاش تقولي الكلام ده والله العظيم انزل احش رقبة أبوها على القهوة قدام العالم كله

(أم محمد) طيب وليه كل ده اشتال ده عن ده نرتاح ويرتاح محمد

(أبو محمد) فهميني

(أم محمد) شوف ياسيدي أنا كلمت المحامي قالي لازم محمد يترك البيت ويأجر شقة برة

(أبومحمد) ازاي يسيب ملكه ويأجر برة في شرع مين الكلام ده

(أم محمد) لازم عشان نخلص من سهير وأهلها

(أبو محمد) أنا مش فاهم أنت عاملة لسهير وأهلها قيمة ليه تحبي أخلص عليهم ونخلص

(أم محمد) يارجل افهمني يعني أيه تخلص عليهم وتتسجن عشان الزبالة دول المحامي بيقول أحنا معنا حكم الطرد وده فرصة نأجر لمحمد سنة كده برة لحد ما سهير تتعدل او تيجي لأختها مصيبة تأخذها ونخلص منها

(أبو محمد) مش موافق

(أم محمد) يعني عاجبك فضايح كل شوية

(أبو محمد) سبيلي الموضوع ده وأنا هتصرف لكن ابني يخرج برة بيته عشان دول لا

صوت خطوات احم احم

(محمد) جوز كناريا دول ياناس

(أم محمد) أنت جيت أهلا وسهلا

(محمد) يا أمه بطلي تقرشي ملحتي بقى

(أبو محمد) مهو من عمايلك السودة

(محمد) ليه بس هو أنا عملت ايه ثاني وبعدين استنى يا حاج عاوز أسأل أمي عن حاجة أمه أنت عملت أيه في سهير دي مسطولة أكنها واكلة قرش حشيش

(أبو محمد) هي مراتك رجعت

(محمد) أيوة أبوها جابها

(أبو محمد) كنت عارف والله هو يموت ويصرف مليم

(أم محمد) طيب عشان كده نخلص موضوعنا

(أبو محمد) قلت لا يعني لا ابني مش خارج من بيته عشان الرمم دول

(محمد) فيه أيه ياجماعة حصل أيه

(أم محمد) المحامي بيقول لازم تأجر شقة برة لأن ألاعيب أهل سهير مش هتخلص عشان يحطوا أيدهم على الشقة

(محمد) وماله يا أمه إذا ده فيه المصلحة مفيش مانع

(أبو محمد) اخرس ياوله مفيش خروج من بيتك

(محمد) بس فيه مشكلة

(أم محمد) مشكلة ايه

(محمد) احنا هنا عاملين العفش على قد مساحة الشقة هنلاقي فين شقة نفس المساحة

(أم محمد) لا ياحبيبي مش هتأخد العفش اللي فوق هخزنه في جراش عشة رأس البر وهجيب لك عفش ثاني

(محمد) مينفعش يا أمه

(أم محمد) وأيه قلة نفعه بس

Continue to read this book for free
Scan code to download App

Latest chapter

  • قضية طرد    الفصل الخامس والعشرون ....رغيف سخن بالبيض والبسطرمة

    (محمد) وأنا رديت عليكي مفيش بشرب يا أمه ومعدتي هتتفرتق من الجوع ( أم محمد) تكتب وأنا عملت عبيطة وقلت لك أكيد اتعشيت عند حماتك حمام وبط (محمد) وأنا كنت هعيط من الجوع وقلت لك آه أتعشيت الحمد لله (أم محمد) تكتب وفتحت فرن البوتاجاز وقلتلك خلاص بقى أعين جوز الزغاليل دول لبكرة أبوك يأكلها طالما أنت شبعان من عشاء حماتك(محمد) كنت هعيط ومعدتي بتصرخ جعانة ياناس(أم محمد) تكتب وشوفت نظرة عينك لجوز الحمام صعبت عليا وقلت لك متيجي نتعشى بيهم أنا وانت يا محمد ولقيتك يا قلب أمك خطفت جوز زغاليل الحمام من ايدي ونزلت فيهم أكل أكنك محروم يا حبيبي(محمد) والله يا أمه لو كنت جبتي ليا عيش حاف كنت بردة هأكله كنت بموت من الجوع(أم محمد) تكتب مهونتش عليا ودخلت عملت لك رغيف سخن بالبيض والبسطرمة كمان اللي بتحبها (محمد) فاكر دي كمان يا أمه والله كنت مفجوع وأكلته كمان كنت بأكل زي المحروم من الأكل (أم محمد) تكتب يخيبك يا وله هو أنا كنت حرمتك من حاجة (محمد) لا يا أمه بس سهير وأمها كانوا بيأكلوا أكلي وأروح من عندهم جعانعشان كده كنت بقولك دايما اوعي حد يأكل نصيبي من طبيخ الجمعة (أم محمد) تكتب قولي يامحمد ك

  • قضية طرد    الفصل الرابع والعشرون.....العشا على العريس

    أم محمد رغم عدم قدرتها على النطق تصرخ وتمد يديها لتمسك محمد وتحاول أن تثنيه عن فعله ولكنه أصر على طلاق سهير وطرد أمها وأبيها من منزله(سامية) يلا ياحلوة أنت وجوزك مع السلامة من غير مطرود(أم سهير) شمتانة فينا ربنا ينتقم منك(أبو سهير) هات البت آيات عشان دي من حق أمها(محمد) هتربيها فين في بير السلم(أبو سهير) لا في شقتك فوق وهنيجي كلنا نقعد على قلبك فوق من بكرة هروح للمحامي وهخرب بيتك قضايا (محمد) يلا يارجل أنت أخرج برة واحلق شنبي وميبقاش على رجل إذا عتبت هنا ثاني أنت ولا المحروسة بنتك يلا برة ويشده يرميه على السلم(أم محمد) تبكي وتنوح(محمد) اهدي يا أما مش هيدخلوها ثاني أنا روحت للأستاذ مصطفى المحامي وفهمني أعمل أيه (سامية) هو أنا مش بحبهم بس مكنش وقته اليومين دول يا محمد(محمد) اسمعي يا خالتي أنت هتروحي الوقت دار المسنين اللي أنت عايشة فيه هتجيبي حاجتك أنت وجوزك وتيجي تقعدي في شقتي فوق عشان تراعي أمي لأني من بكرة نازل الشغل أجازتي خلصت وكمان فاطمة هتنزل الكلية (سامية) مينفعش يا حبيبي مرات إبراهيم تبهدلني وبعدين ترجع تيجي ليا هنا وأنت مش عاوز تشوف وشها دي خرابة بيوت(أم محمد) تشا

  • قضية طرد    الفصل الثالث والعشرون.....بنتك طالق

    (سامية) تضحك حقك عليا يادكتور عيلة ومش فاهمة يا أخويا طمني على آيات(الدكتور عبد القادر) آيات مين؟ (سامية) لحقت تنسى العيلة دي(الدكتور عبد القادر) آه العيلة اللي كنتوا هتموتوها وكنت ناوي أبلغ عنكم الحكومة(سامية) قلبك أبيض يادكتور حقك علينا طمني على البت الأول(الدكتور عبد القادر) هتاخد المحلول والعلاج وهتبقى كويسة بس خليك قاعدة شوية هنا لحد ماتبقى بخير استني اغطسها في حوض الميه(سامية) يالهوي يادكتور في حوض البهايم(الدكتور عبد القادر) وجيتي ليا ليه طالما أنا دكتور بهايم مروحتيش تحجزي ليه عند دكتور الأطفال وتقعدي تستني أسبوع حجز لحد البت ماتموت(سامية) يادكتور هو فيه حد يقدر يعالج زيك داحنا متربين على اديك(الدكتور عبد القادر) تبقي تسكتي وتسمعي الكلام أقعدي احكيلي يا بت مين مات في الشارع (سامية) كل دي بت دانا عندي ستين سنة يادكتور ومن الحق بقى عندك كام سنة يادكتور دلوقت(الدكتور عبد القادر) يابت الشباب شباب القلب مش بتاريخ معفن مثبت في البطاقة (سامية) بجد يادكتور بقوا كام سنة(الدكتور عبد القادر) الله أكبر في وش العدو تسعين(سامية) بتخمس في وشي يادكتور ليه هحسدك بس والله كلك شبا

  • قضية طرد    الفصل الثاني والعشرون.....الحقيني يا أما البت بتموت

    استدعى قسم الشرطة محمد لا بلاغه بأنه تم القبض على من قتل والده ذهب محمد وهو معتقد أن إبراهيم ابن خالته سامية هو الفاعل لكن عندما تم عرض اسم القاتل عليه ذهل محمد فقد كان أخو سهير زوجته وظل محمد يردد استحالة استحالة ليه أبويا عمل له أيه عشان يقتلهوظل يبكي بحرقة على فقده لوالده وكذلك لثقته الخاطئة فيمن لا يستحق وكذلك لاتهامه لأمه بقتل أبوه أمام الناس وعدم ذهابه لها بعد الدفن لمواساتها والوقوف بجانبها في هذه الظروف القاسية على روحها وقلبها وقد حاول الأمين محمود مواساة محمد والتخفيف عنه لكنه رفض وصمم على الانتقام أولا والأخذ بثأره ممن قتل أبوه وهنا حذره الأمين محمود من هذا الكلام الكبير الضار له ولكل أفراد أسرته وطلب منه ترك الأمر للشرطة فهذا واجبها وعملها وطلب محمد مقابلة أخو سهير لمعرفة لماذا فعل هذا وفوجئ بأنه مازال حرا طليقا وأن البلاغ كان من أخت سهير زوجة إبراهيم لتنقذ زوجها من غدر أخوها ومحاولة إلحاق التهمة به ويخبره الأمين محمود بأنه تم القبض على سائق الدراجة النارية التي اتفق أخو سهير معه على جريمة القتل مقابل مبلغ مادي بعد تفريغ الكاميرات أمام قسم الشرطة وأن الأتفاق كان بينه

  • قضية طرد    الفصل الواحد والعشرون.... مكنش قصدي كان قصدي الولية العقربة

    تم تغسيل الميت أبو محمد والتكفين داخل المستشفى ونقله للمسجد بالحي محل إقامتهم للصلاة عليه ووقف محمد يأخذ العزاء في أبيه وهو متجهما لا ينطق وتم الدفن وعاد من المقابر إلى المنزل ورفض إقامة اي عزاء لوالده حتى يأخذ بثأره ممن قتل أبيه وحاول كل رجال الشارع اثنائه عن قراره لكنه رفض وصعد لشقته دون أن يفوت على أمه فقد اتهمها أمام الجميع بقتل أبيه ودخل شقته فوجد سهير ترتدي جلباب أحمر ناري وتضحك بشماتة فلم يتمالك نفسه ونزل فيها ضرب وجرها على السلم لحد باب الشارع وطردها خارج البيت ثم أغلق الباب ذهبت سهير لبيت أبوها تعيط وتصرخ من فعل زوجها محمد بها لكنها تجد لأول مرة أمها وأبوها في صف محمد وامها تقول لها ميصحش تلبسي كده وتعملي كده في جوزك كان لازم تقفي جنبه في وقت زي ده وصمم أبوها على رجوعها له (أبو سهير) قومي عشان أرجعك بيتك (سهير) مش راجعة (أم سهير) ميصحش أنت غلطانة ولازم ترجعي وتعتذري له وتلبسي أسود على حماك (أخو سهير) موجها كلامه لأبوه كنت مستعجل قوي تعمل قايمة جديدة وتقطع القديمة (أبو سهير) كنت هسيب أختك مسجونة (أخو سهير) يلا أهو أخد جزاته ومات عقبال أم محمد

  • قضية طرد    الفصل العشرون....والله لأندمها وامسح اسمها من الدنيا

    (أبو سهير) لا ياحضرة الصول أرجوك بلاش ردي السلام يابت هتخسري أيه احنا ما صدقنا أم محمد توافق تتنازل عن المحضر عشان ترجعي لعيالك (اخت سهير) الله لا يسلمك ياشيخة(الأمين محمود) يشخط في العسكري أنا مش قلت نزلها الحجز واقف ليه(العسكري) حاضر حاضر حالا (أم محمد) لا خلاص ياحضرة الأمين أنا مسامحة في حقي عشان خاطر محمد ابني بس يلا أهو كله بثوابه (أبو سهير) تعيشي يا حاجة كثر خيرك لمي الدور أبت خلينا نخلص(الأمين محمود) كتبها إقرار على نفسها بعدم التعرض ومضي أبوها وأخوها عليهشكرا ياحاجة فاطمة تقدري تروحي الوقت مع السلامة (أبو محمد) هات يا حاج سالم القايمة الجديدة أشوفها وهات القديمة عشان أقطعها (الحاج سالم) اتفضل ياحاج القديمة أهي اخلص منهاد ابنك كان ناقص يبيع نفسه ليهم في القايمة(أبو سهير) خليك محضر خير يا حاج سالم(الحاج سالم) والله لو ابني اللي كتب القايمة دي كنت ولعت فيه(أبو محمد) موجها كلامه لمحمد سامع يا حيلة أمك(محمد) خلاص بقى ياجماعة ارحموني غلطة وعدت(أم محمد) غلطة دي مصيبة (محمد) يلا مش خلصنا يلا نروح أما فين المحامي (أم محمد) صحيح ده أنا نسيته هو فين؟(أبو محمد) مش محتا

  • قضية طرد    الفصل التاسع عشر.... الصلح خير

    (أم محمد) صباح الخير ياحاج يلا خد علاجك وافطر عشان تروح البحر(أبو محمد) بحر أيه أنت نسيتي هنروح القسم سوا عشان تتنازلي وتخرجي أخت سهير(أم محمد) لا ياحاج أنا كلمت المحامي هيجي معايا أنت خليك في المصلحة (أبو محمد) وماله المحامي يكون موجود بردة لكن أنا أسيبك وسط الناس دي ازاي (أم محمد) ياحاج هو أن

  • قضية طرد    الفصل الثامن عشر.... تغيير القايمة القديمة بواحدة جديدة

    (محمد) تمام تمام يا حاج عداك العيب ماشي يا رجالة تمام يلا اكتبوا القايمة الجديده والبيه أبو سهير يوقع عليها ويقوم يجيب القايمة القديمة ويحط القديمة مع الجديدة مع الحاج سالم وقبل ما الحاجة أم محمدتتنازل وقبل ما نخرج من القسم نكون مستلمين القايمة القديمة وهو يأخذ الجديدة ماشي يا حاج ربنا يبارك لك ن

  • قضية طرد    الفصل السابع عشر.... ماما أنت جبارة قوي

    (فاطمة) ماما أنا محتاجة اقعد معاكي شويه أنت ست جبارة عاوز أعرف جبتي الجبروت ده كله منين ما هو لازم تحكي لي حكايتك مع أمك (أم محمد) لا أنت زودتيها قوي يا فاطمة مش ملاحظة كل ما تسأليني السؤال ده تحصل مصيبة كفاية لحد كده يا فاطمة أنا تعبت نفسيا( فاطمة) يا ماما ريحيني أرجوكي (أم محمد) طيب يا فاطمة ت

  • قضية طرد    الفصل السادس عشر...هتحلق فردة من شنبك وتلبس طرحة

    (فاطمة) ماما ماما(أم محمد) تصرخ فيها في ايه عاوزة أيه ارحميني(فاطمة) نكمل الحكاية(أم محمد) مش ملاحظة حاجة كل ما تطلبي الطلب ده بتحصل مصيبة(فاطمة) وحضرتك مش ملاحظة حاجة كل ما أطلب منك تكلميني عن أمك بتتهربي مني(أبو محمد) أنا نازل القهوة شوية عاوزين حاجة من تحت وأنا راجع(أم محمد) ترجع بألف سلام

More Chapters
Explore and read good novels for free
Free access to a vast number of good novels on GoodNovel app. Download the books you like and read anywhere & anytime.
Read books for free on the app
SCAN CODE TO READ ON APP
DMCA.com Protection Status