Share

الحلقة 6

last update Tanggal publikasi: 2026-05-19 22:43:57

في أحد الكافيهات،

جاسم: "عوزانا نروح المستشفى ليه؟ أنا بكره الأماكن دي يا جنا."

جنا: "قولتلك صاحبتي هناك، هي تعبانة وأنا عاوزة أزورها."

جاسم: "بس المصحة مش مكان كويس إننا نروح عليه."

جنا: "براحتك، أنا رايحة الأسبوع الجاي، عاوز تيجي أوكي، مش عاوز كمان أوكي."

جاسم بتنهيد: "خلاص هروح."

جنا: "وبعدين قريبتك هناك، أنت قولتلي كده."

جاسم: "آه هناك، بس حتى أنا معرفش شكلها، مرحتش مع جدتي عندها علشان حضرتك كنتي مخنوقة وعاوزة تخرجي."

جنا: "أهي فرصة نطمن عليها هي كمان."

جاسم: "ههههه لا انسي، أنا مليش دعوة بكل الحوارات دي، أنا هاجي معاكي أنتِ، مليش دعوة بيها."

جنا: "براحتك."

في صباح يوم جديد، صباح مشرق تقريبًا،

في المصحة،

سليم: "جاهزة يا أميرة لتعليم المشي؟"

هزت راسها.

راحلها وطوق خصرها وساعدها علشان تقوم من على السرير، وبدأت تتعلم المشي وهي شايفه سالي قدامها بتخطو بخطوات بتساعدها علشان تتعلم أسرع.

أميرة بدأت التعلم وبدأت تحرك رجلها بهدوء، تحت ابتسامة سليم ليها، فأخيرًا تدريبه ليها جاب نتيجة حلوة، كمان هي سريعة التعلم، لو فضلت على الحال ده قريب جدًا هترجع لحالتها الطبيعية.

بعد محاولة قعدت لساعات ورا بعض من المشي وفهم الحاجات اللي حواليها من أدوات، بقت تتحرك لوحدها كويس من غير ما حد يساعدها.

راح سليم علشان يقف جنة الباب وشاورلها إنها تقرب منه.

هزت راسها بابتسامة وراحت ناحيته، كانت هتقع أكتر من مرة بس لحقت نفسها، أصلاً سليم ماتحركش خالص من مكانه سبها تعتمد على نفسها .

سالي: "دكتور سليم كفاية عليها كده، جسمها هيوجعها."

سليم: "بالعكس، هي دلوقتي نشيطة، بصي في عينيها وأنتِى هتشوفي الحماس."

سالي: "بس الحمد لله هي سريعة في التعليم."

سليم: "لو فضلنا كده لفترة كويسة، قبل الشهر هنكون وصلنا لنتيجة أحسن بكثير."

قربت منه أميرة وحضنته، احم بالحقيقة هي كانت هتقع بس وقعت عليه هو، هي جت كده! ابتسمت وهي بتبصله، وهو ابتسم ليها كمان.

بعد شوية دخلت أنهار وابتسمت وهي شايفه أميرة بتمشي، وبصت لسليم وسالي بابتسامة.

أنهار: "صباح الخير."

بصوا كلهم ليها.

قربت أنهار من اللي بتبص ليها بسكات.

أنهار: "هاي يا ملاكي، أنا أنهار خالتك."

ابتسمت ليها أميرة.

أنهار: " يا عمرى   قمر حتى وأنتِى بتضحكي."

سليم: "أنا هسيبكم مع بعض شوية، آنسة أنهار أي حاجة تحصل نادي عليا."

هزت راسها ليه.

جيه يخرج فاختفت ابتسامة أميرة وراحت علشان تمشي وراه، بس إيد أنهار منعتها، فبصت ليها بغضب وبعدتها عنها.

أنهار: "دكتور سليم!"

وقف لأنه كان خلاص هيخرج، لقى أميرة وراه وبتبص لأنهار بغضب.

سليم: "أميرة، أنتِى هتفضلي مع خالتك شوية."

بصتله بغضب وهزت راسها بـ لأ.

سليم: "أنا كده هزعل منكِ."

بصتله وبعدين ربعت إيديها قدام صدرها وبصتله.

سليم: "أميرة، بطلي عند واسمعي الكلام."

هنا ولأول مرة تتكلم معاهم،

أميرة: "لا."

ابتسم سليم وبصلها: "قولي تاني كده، اتكلمي."

أميرة بصتله بسكات وراحت على سريرها ونامت عليه وتغطت بالغطا.

أنهار بسعادة : "هي بدأت تتحسن؟"

سليم بسعادة: "علمتها المشي، الإشارة والكلام كنت هبدأ فيه بكرة، بس الواضح إنها خدت الخطوة دي لوحدها دلوقتي، كده أسبوع كمان وتكون خلصت العلاج."

أنهار بسعادة: "ريهام هتفرح أوي أوي لما تعرف إن حالة أميرة بتتحسن أوي بالشكل ده."

سليم: "ياريت تبلغيها تيجي بكرة، هنعمل محاولة تاني بكرة."

أنهار: "أكيد المرادي هتقبل وجود أمها حواليها."

سليم: "ياريت، أنا متفائل."

في المساء في قصر الزاهي،

دخلت بشموخ وغرور، عندها منه كتير أوي.

شريف: "أهلاً بأختي الغالية، نورتي مصر بعد الغيبة الطويلة دي."

شيرين بكبرياء: "أنا جيت علشان أطمن عليكم وأشوف ريهام وبنتها."

جت ريهام ومعاها أمها.

ريهام: "عمتو!" وراحت ناحيتها وحضنتها.

شيرين: "كل ده غياب؟ ولا كان ليكي أهل!"

ريهام وطت راسها للأرض.

شريف: "الماضي فات واتنسى."

شيرين وهت بتهز راسها: "هممم، فين بنتك؟ هي اسمها إيه؟"

ريهام بابتسامة: "أميرة."

شريف حكى ليها الحكاية من الأول.

شيرين: "همم كويس إنها بقت بخير، هنشوفها امتى؟"

هنا دخلت أنهار: "قريب أوي يا عمتو، أنا كنت عندها دلوقتي."

ريهام: "هي عاملة إيه دلوقتي؟"

أنهار: "مش هتحصدي، بتمشي لوحدها وكمان بدأت تتكلم، دكتور سليم بيقول أسبوع بالكتير وترجع أحسن من الأول."

ريهام بسعادة: "الحمد لله أخيرًا، دا أنا كنت هموت على ما تتحسن."

أنهار: "دكتور سليم عاوزك تروحي بكرة تشوفيها."

ريهام: "أكيد هعمل كده."

شيرين: "ومين دكتور سليم ده علشان يتحكم فيها ويقول تشوف مين وماتشوفش مين؟"

ريهام: "عمتو، دكتور سليم بيكون الدكتور المسؤول عن حالة بنتي، ليه عندي جميل كبير لو قعدت أسددهوله طول حياتي مش هوفيه حقه."

شيرين: "زيه زي أي دكتور عادي، مش فارقة."

ريهام بهءوء وابتسامة: "غلط، بالنسبالي هو ملاك، أنا لفيت على دكاترة كتير وكبار بس كلامهم كان واحد، نسبة رجوعها 50% ويأسوني من حياتي ومن رجوعها ليا، إلا الدكتور سليم هو الوحيد اللي اداني الأمل وقالي إنها بإذن الله هترجع، وتعب أوي لحد ما الحمد لله بنتي بخير، وده لوحده يديني كامل الثقة فيه."

شيرين: "علي ابني كمان دكتور وأنا هخليه يمسك المهمة دي، هو هياخد باله منها."

ريهام بحزم بس مع ابتسامة: "آسفة يا عمتو، بنتي مرتاحة مع دكتور سليم."

شيرين بغيظ: "أنتِ بتتحديني يا ريهام؟"

ريهام: "خالص، أنا بشرح لحضرتك، واللي خلاني مشيت ورا قلبي وبعدت عن البيت يخليني أعمل كده وأكتر من كده تاني علشان بنتي أميرة، مش بنتي بس دي دنيتي كلها، مش هسمح بالتحكمات والقيود اللي كانت خنقاني هنا قبل ما أسافر تتكرر تاني مع بنتي، أنا آسفة بس معنى كلامي بنتي اتعودت تعمل اللي هي عاوزاه وأنا اتعودت أعملها كل اللي هي عاوزاه ومش هيتغير ده، علشان مكنش بزعل حضرتك أنا هستنى أسبوع لحد ما تتعود عليا وبعد كده هعرض عليها دكتور علي، وافقت تمام، رفضت مش هسمح إنها تتجبر على حاجة أبدًا مهما حصل."

بصت ليها شيرين بغيظ وبعدين راحت على أوضتها بغرور.

منال: "ليه كده يا بنتي؟ أنتِ كده بتعادي عمتك."

شريف: "لا هي صح، أنا كنت خايف من إن طبع شيرين بالتحكم لسه بيأثر على ريهام زي الأول، بس اتفاجأت من رد الفعل."

ريهام بهدوء وحكمة: "بابا الموضوع مش كده، كل الحكاية إن أنا أم اتعلمت إزاي تربي بنت لوحدها واتعذبت جدًا من الوضع اللي هي كانت فيه، فمش بعد ما رجعتلي وبقت بخير هقبل إنها تضيع مني، دكتور سليم قالي إن سبب حالتها كان إنها خافت من حاجة حصلت معاها وخلتها حابة تهرب، والطريقة الوحيدة هي إنها نامت ورفضت إنها ترجع تصحى، وأنا مش هسمح ليها ترجع تاني للحالة دي مهما حصل، حتى لو اضطريت المرادي أمشي ومرجعش تاني."

منال: "إيه الهبل اللي بتقوليه ده يا ريهام؟ عاوزة تبعدي عني تاني!"

شريف: "أنا معاكي في كل حاجة أنتِ شايفاها صح."

هزت راسها ريهام بشكر لأنه واقف في ظهرها وبيشجعها، وحلفت تقف في وش أي حد هيقرب من بنتها.

Lanjutkan membaca buku ini secara gratis
Pindai kode untuk mengunduh Aplikasi

Bab terbaru

  • اميرتى النائمة    الحلقه 10

    لكن سليم، فى لحظة، حضنها لأول مرة من قلبه، وهو مبتسم بأمان وسعادة، فأخيرًا دعوات والدته استجابت بسرعة كبيرة، وقبل دقايق بس اتوقع عقد جوازه عليها، فاضل الإشهار والفرح.أميرة بادلته الحضن بحب وابتسامة عريضة.سليم، بعد ما بعد عنها، كان بيبصلها.أميرة: حلو صح؟سليم بكدب: لا.أميرة: ليه؟ مامى قالت إنه حلو.سليم: آه، ده لأن مامى مش شيفاه زى ما أنا شايفه.أميرة: خلاص، هغيره، متزعلش.سليم: متلبسيش قصير تانى، ممكن تسمعى منى؟أميرة: ليه؟ دى موضة.سليم: مش بيكون حلو عليكى.أميرة بابتسامة: أمم أوكى.ابتسملها بهيام.بينما فى الخارج.ريهام بصدمة: إيه؟ اتجوزها؟ بابا، حضرتك بتقول إيه؟ إزاى تجوز أميرة بدون علم منى أو منها؟شريف: ده أنسب حل، وإلا أميرة مش هتوافق تخرج من هنا، وبعدين سليم مش وحش، وأظن انتى شايفة بعينك مجهوده معاها، ويزيد على ده إن انتى مش لوحدك الواصية على أميرة، أنا جدها، وانتى وهى تحت وصايتى يا ريهام.ريهام: بس...شريف: صدقينى، أنسب إنسان ليها هو سليم، قرارى كان صواب.ريهام: بس أنا مش جاهزة إنها تبعد عنى، دانا مصدقت إنها رجعتلى.شريف: مين قال إنها هتبعد عنك؟ريهام: مش فاهمة.شريف: أنا

  • اميرتى النائمة    الحلقه 9

    أميره شدت فى حضن جدها بسكوت تام.بعد يومين، فى بيت سليم.كان قاعد فى أوضته بيشتغل، لحد ما دخلتله والدته.نبيله: سليم.ساب اللى فى إيده، وبصلها وهو مبتسم: خير يا ست الكل؟ أمرك.نبيله، بعد ما قعدت قدامه، مدتله إيدها بصورة: مين دى يا سليم؟ أنا لقيت الصورة دى فى جيبك.سليم بتوتر: دى... دى...نبيله بابتسامة: مين؟ اتكلم يا واد، أنا أمك واتمنالك كل خير، قول يا حبيبى متتوترش.قام سليم ناحية الباب وقفله.نبيله: يااه، الموضوع خطير أوى كدا؟سليم، بعد ما قعد قدامها: انتى عارفة بنتك، بعد ما جات هنا علشان تستقر مع جوزها، وهى على طول حاشرة مناخيرها فى كل حاجه.نبيله: هههههه، هى طول عمرها كدا، يلا قولى بقى مين دى؟سليم بابتسامة: أميرة.نبيله: اسم على مسمى، أميرة وهى فعلًا أميرة، بس مين بقى؟سليم: أنا أعرفها من وقت طويل، و...... وحكالها كل الحكايه.نبيله بمعاتبة: كدا يا سليم، تسيب البنت وهى بالحالة دى؟ إشحال انت كنت بتقول إنها صاحبتك، بغض النظر عن إن انت عارف إن ده غلط وإن مافيش صداقة بين ولد وبنت، بس برده انت تعرفها من سنة، ده ينفع؟ تسيبها فى الوضع ده؟ هى دى جدعنة شاب مع بنت بلده فى الغربة يا ابنى؟س

  • اميرتى النائمة    الحلقة 8

    ريهام: "هو عنده شغل من الصبح ومشغول، وبعدين هو عنده حالات كتير غير أميره محتاجين وجوده معاهم."شريف: "سامى، كلم على خليه ييجى يشوف أميره حالا ."ريهام: "ليه؟ دكتور سليم فى المستشفى جوه."شريف: "بس هو مشغول دلوقتى، وعلى معندهوش شغل."هزتله ريهام راسها، لكنها حسِت بجسم بنتها بيرتخى. بصتلها، والخوف جرى فى عروقها.ريهام: "أميره! بنتى مالك؟ أميره افتحى عيونك اميره بنتى ."كان جاسم نازل مع صاحبته جنا، وكانوا خارجين، بس شاف والده وجده، فقرب منهم، لكنه بص للبنت اللى فاقده الوعى.سامى: "جاسم، إنت هنا ليه؟"جاسم: "أنا مع صاحبتى، بتزور واحده صاحبتها."شريف: "ساعدنا وشيل أميره."رحب جاسم بالفكره وشالها تحت نظرات جنا اللى مش فاهمه حاجه، وراحوا كلهم لأوضة أميره.حطها جاسم على السرير، وكانت ريهام جنبها بخوف.شريف: "على فين دلوقتى؟"سامى: "قالى إنه قريب من هنا، دقايق وهيكون عندنا."وفعلًا، بعد دقايق حضر المدعو على، شاب طويل بملامح جديه شوية، وارثها من والدته.رحبوا بيه، وقرب من أميره وبدأ يكشف عليها.ريهام بخوف: "هى كويسه صح؟"بصلها: "هى كويسه، بس محتاجه إبره..."سامى: "أبعتلك حد يجيبها..."وقبل ما ي

  • اميرتى النائمة    الحلقه 7

    بعد مرور أسبوع، كانت حالة أميرة بقت مستقرة، وبقت تتقبل والدتها، بل إن كل لحظاتهم مع بعض رجعت لذاكرتها، واتقبلت كل أسرتها تقريبًا، ورجعت للحالة اللي كانت عليها قبل الحادثة، بس السبب اللي كان ورا اللي حصلها عقلها رافض يفتكره بكل الطرق، زي ما هو رافض يبعد عن سليم. هي مكنتش فاكرة كل حاجة عنه، بس مكنتش بتحب إنه يبعد عنها ولو للحظات قليلة.كانت قاعدة في أوضتها في المصحة، سانده بضهرها على حضن والدتها، بتلعب في تليفون أمها وبيتابعوا مع بعض آخر أخبار السوشيال ميديا.ريهام وهي بتضم ضهر بنتها بسعادة، وأخيرًا رجعت لحضنها: "حبيبتي، إيه رأيك نخرج من هنا؟"رفعت عينيها ليها وهي على نفس الوضع: "هنروح فين يا مامى ؟"ريهام: "همممم أي حتة، أنتِى أول مرة تيجي مصر، نخرج لأي مكان ديت بين الام وبنتها."أميرة: "هممم طيب، بس سليم هيكون معانا؟"ريهام ضحكة: "حبيبتي دكتور سليم عنده شغل، مش فاضي لينا احنا وبس."أميرة: "خلاص، نستنى لما يخلص وبعد كده نخرج كلنا ."ريهام: "أنتِى بقيتي متعلقة بيه أوي."أميرة: "آه جدًا جدا يا مامي."ريهام: "حاسة إنك بتحبيه؟"أميرة: "حاسة إني أعرفه من زمان، بس مش قادرة أحدد شوفتة فين قبل

  • اميرتى النائمة    الحلقة 6

    في أحد الكافيهات،جاسم: "عوزانا نروح المستشفى ليه؟ أنا بكره الأماكن دي يا جنا."جنا: "قولتلك صاحبتي هناك، هي تعبانة وأنا عاوزة أزورها."جاسم: "بس المصحة مش مكان كويس إننا نروح عليه."جنا: "براحتك، أنا رايحة الأسبوع الجاي، عاوز تيجي أوكي، مش عاوز كمان أوكي."جاسم بتنهيد: "خلاص هروح."جنا: "وبعدين قريبتك هناك، أنت قولتلي كده."جاسم: "آه هناك، بس حتى أنا معرفش شكلها، مرحتش مع جدتي عندها علشان حضرتك كنتي مخنوقة وعاوزة تخرجي."جنا: "أهي فرصة نطمن عليها هي كمان."جاسم: "ههههه لا انسي، أنا مليش دعوة بكل الحوارات دي، أنا هاجي معاكي أنتِ، مليش دعوة بيها."جنا: "براحتك."في صباح يوم جديد، صباح مشرق تقريبًا،في المصحة،سليم: "جاهزة يا أميرة لتعليم المشي؟"هزت راسها.راحلها وطوق خصرها وساعدها علشان تقوم من على السرير، وبدأت تتعلم المشي وهي شايفه سالي قدامها بتخطو بخطوات بتساعدها علشان تتعلم أسرع.أميرة بدأت التعلم وبدأت تحرك رجلها بهدوء، تحت ابتسامة سليم ليها، فأخيرًا تدريبه ليها جاب نتيجة حلوة، كمان هي سريعة التعلم، لو فضلت على الحال ده قريب جدًا هترجع لحالتها الطبيعية.بعد محاولة قعدت لساعات ور

  • اميرتى النائمة    الحلقة 5

    في اليوم الثاني، كان سليم واقف قدام أميرة ومعاه سالي، وأميرة كانت بتبصلهم بصمت تام.سليم: "ركزي معايا يا أميرة، لما تقابلي حد تعملي كدة..." ومد إيده لسالي وصافحها وابتسملها، وعيونه على أميرة: "فهمتي؟"فضلت بتبصله بصمت، فقالها: "بصي، لو فهمتي حركي رأسك كدة، تمام؟"حركت رأسها ليه بمعنى إنها فهمت.ابتسم سليم: "شاطرة يا حبيبتي، ودلوقتي أنا هسلّم عليكي، اعملي كدة ماشي؟"حركت رأسها مرة تانية، وقرب منها ومد إيده.. بصت لإيده وحاولت تحرك إيدها لحد ما نجحت وصافحته.ابتسم لها: "شاطرة."سالي: "دكتور سليم، أنا رايحة أجيبلها الفطار."أومأ لها سليم وهي مشيت، وطلع هو صور لعيلتها كلهم.. "بصي وركزي معايا، دول أهلك، ماشي؟"حركت رأسها.الصورة الأولى: "دي صورة جدك شريف الزاهي."كانت بتبص لسليم نفسه، فقالها: "أميرة بصي هنا، مش عليا يا حبيبتي."حوّلت نظرها للصورة وفضلت تبص بصمت، فطلع الصورة التانية: "دي ستك مدام منال."كانت بتبص بتمعن وبتحاول تدور في عقلها عنهم، بس كانت متأكدة إنها أول مرة تشوفهم.آخر صورة كانت الثالثة: "دي بقى خالتك انهار."بصت للصورة وهنا ظهر صوتها اللطيف في ذاكرتها، وكلامها اللي قالته كا

  • اميرتى النائمة    الحلقة 4

    دخل سليم أوضة أميرة وفضل يبصلها بوجع.. "آسف"، والكلمة نزلت معاها دموع من عينيه. قعد جنبها، وفضل يفتكر أول لقاء بينهم في فرنسا.**فلاش باك**سليم كان طالب مجتهد ودايماً الأول على دفعته، وجاتله فرصة بمنحة من الجامعة لأشطر الطلاب، وقدر يقنع والدته وسافر فعلاً. بعد ما استقر هناك، في يوم وهو راجع من الج

  • اميرتى النائمة    الحلقة 3

    بينما في قصر شاكر الزاهي..نوال بغيظ: "رجعت! ليه رجعت؟ رجعت علشان تضحك على ابني من جديد؟ هي السبب في كل اللي حصله!"شاكر بعدم اهتمام: "ريحي نفسك، مرجعتش علشان ابنك ولا حاجة، هي حتى مش في وعيها إنها تفكر في حاجة، كفاية اللي هي فيه."نوال: "قصدك إيه باللي هي فيه؟"شاكر بحزن حكلها كل اللي أخوه قالهوله

  • اميرتى النائمة    الحلقه 2

    عودة إلى إحدى شركات سلسلة شركات الزاهي.كان واقف بغضب بيبص للصورة اللي بعتتها له بنته لصغيرتها قبل خمس سنوات.قعد يبصلها بحزن، في الوقت ده بعتتله بنته الصورة دي وطلبت منه إنها ترجع البيت مع طفلتها، لكنه بسبب كبريائه مسمحش ليها، وأديهم دلوقتي بيعانوا.. لو كان وافق وقتها، كانت الصغيرة دلوقتي بخير ومح

  • اميرتى النائمة    الحلقة الاولى

    كانت واقفة في المطار مستنية عربية الإسعاف والدكاترة علشان ينقلوا بنتها الوحيدة لقصر والدها. الدكتور: "اتفضلي حضرتك، وإحنا جايين وراكي." ريهام: "لأ، أنا مش هسيبها لوحدها، أنا هكون معاها." الدكتور بهزة دماغ: "تحت أمرك، اتفضلي." اتجهوا كلهم لقصر والدها، القصر الضخم ده. كانت بتبص للقصر وعينيها مليا

Bab Lainnya
Jelajahi dan baca novel bagus secara gratis
Akses gratis ke berbagai novel bagus di aplikasi GoodNovel. Unduh buku yang kamu suka dan baca di mana saja & kapan saja.
Baca buku gratis di Aplikasi
Pindai kode untuk membaca di Aplikasi
DMCA.com Protection Status