LOGIN
البارت الأول
في قصر الشرقاوي… كان الهدوء يسيطر على السفرة الكبيرة رغم فخامة المكان. الخدم يتحركون بهدوء، ورحيم الشرقاوي جالس على رأس السفرة يتابع حفيده أدهم بنظرات مليانة تعب وتفكير. أدهم نزل بخطوات هادية، ملامحه جامدة كعادته، لكن اللي يعرفه كويس يقدر يشوف الإرهاق اللي مستخبيه جواه. _ادهم صباح الخير يا جدو _رحيم صباح الخير يا بني… مراتك فين؟ _ادهم بتنهيدة المدام يا جدي راجعه وش الفجر من سهرتها، مش حاتصحي دلوقتي… وحتي لو صحيت حاتعمل ايه يعني _رحيم انا اسف يا بني خليتك تتجوزها غصب عنك _ادهم ياه يا جدي… انت بتعتذر مني وفهمت انو كان غصب عني؟ _رحيم يا بني انت مش بس حفيدي… انت أغلى حاجة عندي، حتي من ولادي اللي مش بيسألوا عني _ادهم جدي ارجوك حاول تصلح علاقتك بي عمامي، بلاش تسمع كلام عمتو _رحيم قولي… ولاد عمك لسه علي تواصل معاك؟ _ادهم الحمدلله علاقتنا فضلت كويسة من غير اكرم… وفارس وعدني انو ينزل مصر _رحيم بجد يا بني؟ _ادهم اه يا جدو… كفاية علاقتي اللي بازت مع اكرم _رحيم ماتجيبش سيرته قدامي _ادهم ليه؟ عشان… _رحيم بعصبية اه عشان كان بيدور عليها ويملا راسك بكلام فارغ _ادهم ليه يا جدي؟ مايمكن كلامه صح قبل ما يرد، لمح رحيم عصمت وهي نازلة من فوق، فاتعدل في جلسته بسرعة. _رحيم اقفل على الموضوع… عمتك نازلة _عصمت صباح النور عليكم _ادهم صباح الخير _رحيم جوزك فين؟ _عصمت نزل بدري عنده شغل كتير _رحيم بنتك كانت سهرانة فين؟ _عصمت عادي… واحدة من الشلة كانت عاملة حفلة أدهم ابتسم بسخرية خفيفة وهو بيقوم من مكانه. _ادهم بقولك يا عمتي وحماتي… كلميها عشان انا زهقت، وقوليلها تخلي بالها من بنتها اللي رامياها مع الدادا عن اذنكم… رايح شغلي خرج من القصر، وساب وراه توتر واضح على ملامح الكل. **عصمت عاجبك كلام حفيدك المدلل؟ **رحيم عنده حق يا بنتي… انتِ مش شايفة تصرفاتها؟ كفاية دلع فيها… وكفاية إنها مش عارفة تجيبلي حفيد تاني. دا حتى بنتها مش عارفة عنها حاجة **عصمت بعصبية ايه يا بابا؟ حفيدك شحنك على بنتي! وبعدين الخلفه من عند ربنا، بنتي مالهاش يد فيها. وكمان حفيدك مش مدي وش لبنتي، بيهملها جدًا ومش مديها حقوقها الشرعية… حاتخلف منه ازاي؟ ضحك رحيم بطريقة مستفزة وهو يهز راسه. **رحيم بتتكلمي على الحقوق؟ هو عارف يتلم عليها؟ وهي على طول سهرانة ومش واخدة بالها من جوزها. كفاية إنه اتجوزها غصب عنه ومحافظ عليها ومدلعها. بنتك حياتها سفر وسهر، وآخر اهتمامها جوزها وبنتها. كفاية إنه مستحمل كل ده… لو راجل تاني كان كل يوم مع ست شكل **عصمت لا والله؟ هو ده اللي ناقص! بنتي مستحملة أدهم بكل قرفه وعقده في الدنيا من ساعة ما… **رحيم خلاص كفاية… انا طالع، عندي اجتماع مهم **عصمت اجتماع ايه؟ **رحيم اسألي جوزك سلام عليكم ــــــــــــــــــــــ على الناحية التانية… كان بيت الرشيدي مختلف تمامًا عن قصر الشرقاوي. بيت بسيط، لكنه مليان دفء وحياة. **مليكة يا سها… اصحي بقا **سها اوف سيبيني انام **مليكة يا بنتي مش قولتي عندك انترفيو؟ يلا بقا طلعت من الأوضة وهي بتتنهد، فقابلها عبد الرحمن بابتسامته الهادية المعتادة. **عبد الرحمن لسه مش عايزة تصحى؟ **مليكة لا… والمصيبة عندها انترفيو **عبد الرحمن معلش يا حبيبتي تاعبينك معانا **مليكة لا والله… يلا يا بكاش دخل خالد وهو بيضحك. **خالد صباح النور يا مامي **مليكة يا صباح الفل والعسل على أحلى خالودي في الدنيا… اختك فين؟ في نفس اللحظة، جريت خلود عليها وحضنتها. **خلود صباح الورد يا مامي **مليكة يا خواتي على أحلى بنوتة البيت رغم ظروفه كان مليان حب حقيقي، وده كان أكتر شيء مميز مليكة. **مليكة يلا على الفطار حبيبي النهارده عندي وردية وحتأخر شوية، يعني لو ينفع تيجي بدري البيت عشان الولاد. انت شايف سها… اخاف تصحى وتنزل وتنسى زي عوايدها **عبد الرحمن ان شاء الله **مليكة مافيش جديد في الشغل؟ **عبد الرحمن والله لسه… انا دفعت في كذا شركة ومستني. عارفة إن الشركة غيرت نشاطها في آخر لحظة واستغنوا عننا **مليكة الخير فيما اختاره الله… ماتقلقش، ربنا حيكرمك من وسع. دا انت أحسن مهندس ميكانيكا فيكي يا مصر **عبد الرحمن بضحك ربنا يخليكِ ليا… على طول بتشجعيني **مليكة انت الراجل اللي طلعت بيه من الدنيا **خالد كده يا ست ماما؟ هو انا مش مالي عينك؟ **مليكة بضحك لا يا حبيبي، انت راجل وسيد الرجالة ضحكوا كلهم، للحظة قصيرة نسوا فيها هموم الحياة. ــــــــــــــــــــــ في شركة الشرقاوي… وقف أدهم قدام الإزاز الكبير في مكتبه، ملامحه جامدة، لكن عقله كان مشغول بنفس السؤال اللي بيطارده من سنين. **ادهم مافيش أخبار؟ **طارق لا يا أدهم بيه **ادهم حاتجنن… طول السنين دي ومش عارفين نوصل لحاجة **طارق معلش يا أدهم بيه… ماضي وخلص **ادهم بسهولة دي؟ أكيد جدي له إيد في الموضوع ده **طارق اعمل ايه دلوقتي؟ **ادهم سألت في البلد؟ **طارق سألت… ومافيش حاجة جديدة. والله يا أدهم بيه انا مش ساكت **ادهم مش حوصيك… الكلام ده يفضل بينا **طارق أكيد يا أدهم بيه. نسيت أقولك، بعد ساعتين في اجتماع… ورحيم بيه حيحضره **ادهم غريبة… ماقاليش حاجة خالص طيب امشي انت دلوقتي… وشكرًا على كل حاجة أول ما خرج طارق، أدهم رجع يبص من الشباك بشرود. واضح إن الماضي لسه مطارده… ومش ناوي يسيبه بسهولة. ــــــــــــــــــــــ في القصر… كانت كاميليا نايمة بعمق، لحد ما صوت أمها قطع هدوء الأوضة. **عصمت كامي… يلا اصحي **كاميليا يوه يا ماما سيبيني **عصمت قومي بقا، عايزاكي في موضوع مهم **كامي بعدين يا ماما **عصمت بصوت عالي قومي يلا بعد ساعة كاملة، نزلت كاميليا وهي متعصبة وواضح عليها الإرهاق. **عصمت كل ده عشان تنزلي؟ **ملك مامي وحشتيني **كاميليا حلي عن دماغي انتِ كمان **عصمت انا اتجننت! ازاي تكلمي بنتك كده؟ **كاميليا اوف يا ماما… راسي بيوجعني وماشبعتش نوم بصوت عالي: انتِ يا زفتة… جيبيلي فنجان قهوة عصمت بصتلها بضيق قبل ما تبعد الطفلة عنها. **عصمت يا دادا تعالي خدي ملك أوضتها **كاميليا في ايه يا ماما؟ **عصمت في إن جوزك بيشتكي منك… وكمان جدي اداني درس في الأخلاق **كاميليا وايه الجديد؟ **عصمت الجديد إن شكل أدهم عرف حاجة عن الماضي وبيـدور فيه… وانتِ فاهمة وانا فاهمة **كاميليا انتِ بتقولي ايه؟ **عصمت بقولك إنك نايمة على ودانك ونسيتي جوزك. مش هو ده أدهم اللي كنتِ حاتموتي عليه وانتحرتي عشانه؟ ولا خلاص وصلتي للي انتِ عايزاه؟ كاميليا سكتت لحظة، وبعدين اتكلمت بصوت أهدى. **كاميليا عمره ما حيوصل لحاجة، ماتخافيش. خلاص انا حاتصرف. ماما… أدهم مابيحبنيش، حاولت كتير معاه، انتِ ماتعرفيش هو صعب قد ايه **عصمت رغم إني شايفة العكس… جوزك بيحترمك، عمره ما قلل احترامه ليكي قدامنا. عايشة عيشة الكل بيحسدك عليها، بتسافري وتطلعي… لحد ما نسيتي إنك أم. انتِ عارفة ايه عن بنتك؟ قوليلي آخر مرة سافرتي مع جوزك؟ ولا حتى خرجتي معاه؟ سيبك من ده كله… امتى آخر مرة كانت بينكم علاقة؟ كاميليا بصتلها بوجع واضح. **كاميليا مش عايزة افتكر… هو انتِ فاكرة إني مبسوطة؟ أدهم انا مش فارقة معاه خالص. مش بعيد يكون بيخوني… ولا متجوز عليا **عصمت متخافيش… مش بيخونك، انا عاملة مراقبة عليه، ولا متجوز عليكي. بس مش بعيد يتجوز… جدك عايز حفيد ووريث. فوقي يا بنتي **كاميليا ماما هو انتِ بتهزري؟ انتِ عارفة وانا عارفة ليه تفتحي الموضوع ده؟ **عصمت ما عشان عارفة… لازم نتصرف **كاميليا قولتلك حاتصرف دخلت الشغالة بالقهوة. **الشغالة القهوة يا مدام **كاميليا بعصبية اتأخرتي ليه؟ **الشغالة معلش… أصل أدهم بيه اتصل، كان بيسأل اذا صحيتي ولا لا **كاميليا ماشي… يلا غوري **عصمت شوفتي بقا؟ يكلم الشغالة عشان يسأل عليكي **كاميليا هشرب قهوتي واطلع أغير… واروحله الشركة وأعزمه على الغدا **عصمت كامي… انتِ اللي ليا في الدنيا. ماتخليش اللي عملناه يروح كده… اعقلي، خففي سهرك، وحاولي ترجعي علاقتك بيه ايه رأيكم في أول بارت؟!بعت نفسي.... *حلقه خاصه*مريم كانت قافله عليها الحمام، وقاعده بتعيط بعد ما عملت تيست الحمل، وطلع نيجاتيف. فارس حس إنها اتأخرت، وراح يخبط على الباب. **فارس : مريم، إنت كويسه؟ مريم مسحت دموعها وردت عليه..** مريم : آه، الحمد لله. فارس كان عارف إنها بتعمل التست، لأنه شافه في شنطتها لما وقعت على الأرض. رجع كل حاجه مكانها وسكت، رغم إنه كان متعصب جدا، لأنه طلب منها تبطل تعمله، علشان نفسيتها بتبقى وحشه جدا. فتحت مريم الباب وحاولت ماتبينش حاجه. راحت على طول على السرير علشان تنام. ** فارس : مش هتنزلي تتعشي؟؟** مريم : لأ، ماليش نفس. فارس بعصبيه.. ** فارس : ما طبعا بعد ماعملت التيست وطلع زي كل شهر، هتنكدي على نفسك و تنكدي عليا. وانا قلتلك سيبيها على الله، بس مافيش سمعان الكلام. بقت حياتك هي الحمل وتست الحمل. قلتلك انزلي اشتغلي، يا مع مليكه، يا معايا، إشغلي نفسك بأي حاجه.**مريم : أنا مش بتاعت شغل، وانت لما اتجوزتني كنت عارف إني ست بيت. وبعدين أشتغل ليه وربنا موسعها عليك؟ ربنا يزيدك.**فارس : الشغل مش فلوس يا فالحه أقول إيه؟ مش هتتغيري، لسه مش عايزه تفهمي إن حياتك اتغيرت. ** مريم : إتغ
بعد سنة مليكة كانت عند الدكتورة وفاء**الدكتورة وفاء مشاء الله عليكي شايفة ضحكتك في حاجة جديدة ؟؟**مليكه الحمد لله نجحت بي امتياز، ودخلت مزاد المصنع اللي كنت شغالة فيه زمان ورسي عليا الحمدلله ومبسوطة جدا وكمان المطعم بقا مشهور اوي الحمدلله**الدكتورة وفاء فعلا الفترة أخيرة مابقيتيش تيجي بس كنت مقدرة ضروف امتحاناتك**مليكه الحمدلله **الدكتورة أنت عارفة إنك بقيتي كويسه بقيتي متصالحة مع نفسك اتغيرتي بقيتي نشيطة أم لي 3 أطفال بتدرسي، ونجحتي بي امتياز المحل الملابس ليه اسم كبيرو المطعم ماشي كويس ومشاء الله اخدت المصنع وكمان بطلتي الدوا **مليكه فعلا عارفة مين ساعدني في كل دا أدهم كان بذاكر ليا طول الوقت، ويساعدني في أي حاجة على طول جنبي ماحدش عارف بطلاقنا غير أهلنا بس الناس لا؛ لأننا ديما مع بعض حتى في المصيف روحنا مع بعض وأولاد عارفة يا دكتورة كمية الاحترام اللي بشوفها في عنيه وغيرتو عليا، ولا مرة قرب مني أو حاول يعمل حركة مش لطيفة كنت بستغرب ازاي هو كده لدرجة شكيت إنو عندو علاقة مع ست أو يعني بيروح يرفهه عن نفسه طلع العكس مافيش في حياتو غيري أنا بس و اولاد **الدكتورة وفاء
البارت 120. الاخير وصلوا الجامعة **أدهم مش حاوصيكي يا مليكة **مليكه خلاص فهمت الدرس ماحدش حا يعرف أننا مطلقين **أدهم شاطره، واستنيني حاجي أخدك ونطلع تتغدا بره مع أولاد**مليكه ضحكت آه أنت عايز تأكد لي الناس إني متجوزه ومخلفة كمان **أدهم بي ضحك مخلفة 3 بكده نقفل علينا الابواب كلها مع السلامة مشي ومليكه فضلت تحمد ربنا على النعمة التي هي فيها من ساعة ما طلقها أدهم وهي حاسة بي ارتياح، فضيع كا أن حبل المشنقة فك من عليهافي السجن بعد ما كامليا اعترفت بكل حاجة عصمت كانت حاتتجنن حرفيا من غباء بنتها راحت الحمام اول ما طلعت لاقت ستات ووسطهم غاده **غادة كارتك أتحرق والبوص استغني عن خدماتك بعد ما بنتك سلمتك بحبل المشنقة بس احنا مش حانستنا المحكمة حانفذ دلوقتي يلا يا ستاتمسكوا عصمت قبل ما تنطق بي أي حرف ضربوها واخدو سلك حطوه على عنقها لحد ما روحها، فارقت جسدها والسلك ذبح رقبتها بقت كلها دم كامليا كانت رايحة الحمام هو دا المكان اللي بتقابل أمها اول ما دخلت شافت الستات وأمها دم فضلت تصرخ غاده كان عندها مطوه طعنتها كذا طعنه في بطنها **غادة دا انتقامي مني ليكي إنك اخدت حبيبي أدهم ودي علشا
البارت 119قعدت هي وأولاد**مليكه صباح الخيرالكل رد عليهافطرو في هدوءأدهم صحي عمل دوش ونزل * خالد بابي حبيبي، وراح يجري عندو شالو، وبص على معذبتو شافها قاعدة مش عايزة تبص عليهأدهم قعد فطرمليكه طلعت مع أولاد السويت علشان تجهز نفسها لسفر طلع أدهم وراها وكانت معاه مريم علشان تاخد أولاد ويعرف ويتكلم معاها *ادهم حبايبي روحو مع طنط مريم عايز ماما في موضوع*مليكه مافيش داعي أنا خلصت شنط*أدهم احنا مش حنسافر دلوقتي في حاجات لازم اعملها إن شاء الله بليل نسافرمريم اخدت أولاد.تحت نضرات مليكه مكانتش عايزة تبين حاجة على الرغم أن كلهم فهموا أن في حاجة حصلت بينهم *مليكه أرجوك يا أدهم مافيش داعي نتكلم شوف أنت شغلك أنا حاروح عند أولادأدهم مسكها من ذراعها علشان كانت حاطلع من السويت*أدهم مليكه اللي حصل بينا لازم نتكلم فيه مش لازم يعدي كده لو سمحت اقعدي خلينا نشوف حل*مليكه وهي مجروحة أرجوك يا أدهمهو حاول يقربها منه **مليكه أرجوك من غير ما تلمسني *أدهم خلاص وصلنا المرحلة دي؟ * مليكه كده أحسن لينا *أدهم مين قالك إنو أحسن؟؟**مليكه أنا**أدهم القرار دا لازم أنا وأنت ناخدو مش انت وحد
البارت 118خلص أدهم مع الصحافة وافتتحوا البوفيه الحفل كان فيه شخصيات مهمة عرب وأجانب شركاء أدهم في المصنع الكل كان مبسوط لأن اسم عيله الشرقاوي كبر في السوق سها راحت عند فارس **سها ازيك؟**فارس الحمدالله أنت عامله ايه ؟**سها تمام الحمد للهأم فارس شافت سها وهي بتكلم فارس، وراحت عندهم **كوثر إزيك يا سها **سها الحمدالله ازاي حضرتك **كوثر كويسه الحمدالله فارس تعالى عايزاك راح معاها **كوثر ما تنفعكش يا بني**فارس قصدك ايه؟؟ **كوثر بص يا حبيبي أنا عايزة مصلحتك وعارف إنك عايز تستقر بس من خبرتي البت سها ماتنفعكش البت بتبص الفوق مش زي أختها مليكه بص هناك البنت اللي لابسه فستان وردي ملامحها هادئة وباين عليها بنت ناس كفاية أهلها ناس طيبة **فارس دي متجوزه يا ماما**كوثر يا خسارة يا بني أنا عايزة وحده زي مليكه وسارة بنت تعرف تقدر الحياة الزوجية وتعمل معاها أسرة سها بنت مدلعة ماتفرقش على اللي كنت متجوزها **فارس شكرا يا أمي والله نفسي ألاقي بنت أحبها وتحبني العمر بيجري ونفسي افرح بي أولادي كفاية سنين عمري اللي ضاعت مع نرمين**كوثر ربنا يعوضك خيرأدهم راح عند مليكه باس رأسها قدام الكل،
البارت 117اول ما حضنها حست بشعور مختلف إحساس بي الدفيء سمعت دقات قلبه اللي نبضها زاد كانت مرتاحة أوي لدرجة أنها نامت على طول هو حس بي انتظام أنفاسها وعرف أنها نامت أما هو بقاوم نفسوا ويصبرها انو مايتهورش ويعمل أي تصرف يضايقها ابتدأ يستغفر علشان يتحكم في نفسوا ويتحكم في رغبته فيها اللي زادت اول ما حطت رأسها على صدروا فضل وقت كثير لحد منام الصبح هي صحيت وفضلت تبص ليه و تتكلم مع نفسها إيه اللي حايحصل هي حست إن قربها منو هلاك ليه بس استغربت ازاي معملش حاجه وهو مكانش يقدر يستحمل هو بجد أتغير بجد خايف عليها حست بيه بيصحي، وغمضت عينيها بسرعة هو فتح عينيه ومش مصدق أنها في حضنو ياترا حاتحن عليه ؟حتسامحو ؟؟سمع صوت أولاد بعد مليكه منو مليكه كانت حاتضحك ومسكت نفسها طلعت خلود **خلود صباح الخير **أدهم صباح الورد علي أحلى ورده خلود راحت تجري حضنتو صحيت مليكه ** مليكه صباح الخير**أدهم صباح الخير حبيبتي **خلود مممم هو أنت ليه ماقولتيش حبيبتي ؟**أدهم الحقيني يا مليكه ولادك حايجلطوني **مليكه بعد الشر عليك ادهم ضحك، وكان مبسوط جدا بعد ساعة الكل نزل يفطر أدهم كان نازل نشيط وفرح
البارت 56في ليله يابني جا اكرم ومليكة ودخلو عندنا البيت اللي كنا عايشين فيه في القصر وأكرم حكالي ان مليكه حامل وانهم مش عايزين يقولو ليك حاجه لحد ماتسافر وتعمل العمليه ومش لازم حد في القصر يعرف شويهوجا الدكتور شريف وكانو بيتكلمو علي ان الدوا اتغير يعني العلبه هي هي بس اللي جوه لا الدوا دا كا
البارت 53ادهم اخد رحيم غرفتو يرتاح **رحيم اوعي تتهور وتعمل حاجه**ادهم حاجه زي ايه؟**رحيم تفضل تدور علي مليكه وتقتلها انت شوفت عملت في اكرم ايه؟ لولا ستر ربنا كان حا يموت **رحيم اتنهد انا عايز اعرف هربت ليه؟ وعايز اسمع منها وليه طول السنين دي مجاتش عندي هي عارفه القصر والشركه وحتي شقتنا القديمه
البارت 52باااااااااااااااكمليكه كانت بتعيط بحرقه **سها اسفه والله قلبت عليكي المواجع ياه دا انت اتعذبتي اوي اوي**مليكه ياريتو بي فايده بعت نفسي علشان اعالج امي وفي الاخر ماتت غضبانه عليا حتي ما اخدتنيش في حضنها ولا اخدت عزاها هنا عبد الرحمن قام حضنها **عبد الرحمن ماتقوليش كده هي كانت عارفه
البارت 50**اكرم مالك يا مليكه ؟؟**مليكه مش عارفه ادهم مالو **اكرم متوثر من العمليه استحملي انت استحملتي كثير بكره إن شاء الله نسافر وتقوليلو علي الحمل **مليكه قلبي مقبوض يا اكرم انو يشك فيا **اكرم قولي إن شاءالله خير انا معاكي ومش حاسيبك **مليكه ربنا يخليك والله انت اكثر واحد بتصبرنيو وراحت







