Partager

صراع وخداع

last update Date de publication: 2026-05-15 03:21:31

سألت أميرة بذهول وخوف حقيقي: "مين اللي ماتت؟!".. بصت لها الممرضة بأسى وقالت لها إن البنت اللي كانت معاها في نفس الأوضة هي اللي توفت، ومن الصدف الغريبة إن اسمها كان برضه أميرة.. الممرضة كملت كلامها وهي بتطمنها إنها هتخرجها من المستشفى حالاً، بس حكت لها إن البنت اللي ماتت دي مأساة؛ جوز أمها من ساعة ما جابها المستشفى و رماها مظهرش ولا سأل عنها، وأمها كانت ماتت في نفس المستشفى بسبب الكورونا.. وقبل ما الممرضة تتحرك عشان تبلغ الدكتور بالحالة عشان يبدأوا إجراءات الجثة، استوقفتها أميرة فجأة بطلب غريب وصدمها.

أميرة قالت للممرضة بكل إصرار: "استني.. قولي للدكتور إني أنا اللي مُت.. وطلعي البنت التانية دي مكاني، وقولي إنها أنا".. الممرضة اتخضت وبرقت عينيها وقالت لها: "أنتِ بتقولي إيه يا مدام؟! دي مصيبة وأنا ممكن أترفض من شغلي وتتحرب بيوتي".. لكن أميرة كانت حاسمة، ووعدتها إنها هتضمن لها كل اللي هي عاوزاه وهتديها أي مبلغ تطلبه مهما كان كبيراً.. وفعلاً، في وسط حالة الربكة والدوشة اللي كان فيها الدكتور، الممرضة قدرت تنفذ الخطة وبلغته بالخبر، والدكتور من كتر الضغط اتأكد من وفاتها وشاورت له على أهل أميرة على أساس إنهم أهل المتوفية، وكل حاجة اتظبطت بالظبط زي ما أميرة خططت.

**"رجوع للواقع والحاضر"**

أميرة فضلت باصة عليهم ببرود مصطنع، وبصت لنبض اللي كانت واقعة على الأرض فاقدة الوعي، وقربت منها وهي بتكمل تمثيلية الكذب والاستهبال اللي بدأتها، ورغم إن دموعها كانت محبوسة في عينيها وخلاص هتفلت، إلا إنها تماسكت.. سألت سيف وهي بتمثل الاستغراب: "في إيه يا سيف؟ أنتم مالكم واقفين ساكتين كدا ليه؟! ونبض جرالها إيه ومالها واقعة كدا؟!".. رد هشام بصوت مكسور وقال لها إن النهاردة كان تالت يوم في عزاها.. أميرة بصت لسيف بدهشة وقالت له: "عزا إيه اللي بتتكلموا عنه؟!".. سيف بصلها بجمود وقال لها: "عزا موتك أنتِ".

أميرة فضلت مكملة في تمثيلية إنها مش فاهمة أي حاجة من اللي بيتقال، وقالت بلهجة آمرة إنهم لازم يشوفوا نبض الأول ويفوقوها وبعدين يتكلموا في أي حاجة.. زعقت في سيف وقالت له: "هات مية يا سيف بسرعة البنت بتموت".. سيف ناولها كباية المية وبدأت أميرة تحاول تفوق في نبض، بس نبض مكنتش بتستجيب خالص.. سيف من كتر قلقه، قرب وشال نبض بين إيديه وخرج ركب العربية بسرعة البرق، وأميرة ركبت معاه وهي ساكتة، بينما هشام فضل واقف في مكانه مصدوم ومش مستوعب اللي بيحصل.. سيف كان بيسوق بسرعة جنونية وهو بيخبط على دركسيون العربية بنرفزة وصدره بيعلو ويهبط من الغضب، وكان بيحلف إنه هيهد المستشفى دي على دماغ اللي فيها.

أميرة اقترحت عليه يروحوا لمستشفى والد نبض، بس سيف صرخ فيها وقال إن المستشفى اللي كانت فيها أكدوا موتها وطلعوا لهم جثة، وحلف إنه هيمسحهم من على وجه الأرض النهاردة.. أميرة هنا مقدرتش تمسك نفسها وبدأت تعيط بحرقة وقالت له: "متروحش هناك يا سيف.. بالله عليك بلاش".. سيف فرمل العربية فجأة وبصلها بنظرة مرعبة وسألها: "أنتِ بتقولي إيه؟!".. اعترفت أميرة وهي بتشهق من العياط: "أنا اللي طلبت منهم يعملوا كدا.. أنا اللي اتفقت معاهم".

سيف جن جنونه وزعق فيها تنزل من العربية حالاً، ولما منزلتش نزل هو وفتح الباب وشدها بقوة ومشاها بعيد عنه.. رجع للمستشفى ودخل بنبض، والدكتور كشف عليها وقال إنها دخلت في حالة عصبية شديدة وانهيار نتيجة الصدمة اللي اتعرضت لها.. سيف فضل قاعد جنب نبض وهو سرحان وبيدعي ربنا إنها تفوق، وبعد نص ساعة قرر يواجه والدها، فخبط على مكتبه.. الدكتور جلال قال له "اتفضل"، وأول ما سيف دخل قاله بلهجة قاطعة: "خد بنتك وامشوا من هنا.. خليها تبعد عن طريقي خالص.. خدوها وغوروا من وشي ومش عاوز أشوفكم تاني أبداً".

والد نبض قام من مكانه وهو بيغلي من الغضب، وقرب من سيف وسأله بحدة هو بيقول إيه، وسيف كرر كلامه ببرود مستفز.. الأب انفجر وسأله إزاي بيتكلم معاه بالأسلوب ده في مكتبه، وذكره إنه حذره قبل كدا من إنه يقرب من بنته.. سيف رد عليه بحرقة وفكره إن آخر مرة اتقابلوا فيها كان الأب وبنته في عزا أخته اللي ماتت بالحيا.. الأب زعق وقال له "اطلع بره"، فسيف قاله ببرود إن بنته موجودة عنده في المستشفى وسابه ومشى.

ركب سيف عربيته وهو مش شايف قدامه من كتر العصبية، وفضل يسوق لساعات طويلة وهو مش عارف هو رايح فين، والدنيا كانت بتسود في عينه وتركيزه بيضيع لدرجة إنه نام في العربية في مكان مهجور وميعرفهوش.. صحي تاني يوم الصبح وأول ما فتح عينه لقى نفسه في منطقة صحراوية مقطوعة، والشمس كانت حامية جداً.. ركب عربيته وبدأ يرجع، وفي الطريق كان هيعمل كذا حادثة بسبب توهانه، والناس كانت بتزعق له في العربيات وهو مش معاهم أصلاً.. وصل البيت وطلع أوضته من غير ما ينطق بكلمة مع أي حد، حتى الشغالة لما سألته يفطر مردش عليها ودخل نام فوراً.

بعد أربع ساعات الباب خبط، سيف سكت ومردش في الأول، ولما الخبط زاد زعق وسأل "مين؟"، ردت أميرة وقالت بضعف "أنا يا سيف".. سيف صرخ فيها بأعلى صوت وقال لها تمشي من هنا فوراً وإنه مش عاوز يشوف وشها قدامه طول حياته.. في الوقت ده، كانت نبض وصلت بيتها ونزلت من عربية باباها والدادة سندتها بصعوبة لحد ما طلعتها أوضتها وساعدتها تنام وغطتها وقفلت النور عشان ترتاح.. والد نبض كلم الدادة بنبرة حادة وحذرها إن نبض متخرجش من البيت نهائي ولا تقابل حد من الجيران، وبلغها إن في دكتور نفسي هيوصل بالليل.

الدكتور عمر وصل في الميعاد، والدادة راحت تصحي نبض وتقول لها إن باباها بعت دكتور عشانها.. نبض أول ما سمعت سيرة الدكتور قامت مخضوضة وإيديها ورجليها بدأت تترعش من التوتر.. وقفت قدام المراية وقالت للدادة إنها مش عاوزة تشوف حد وطلبت منها تمشيه.. الدادة قربت منها بحنان وطبطبت عليها وسرحت لها شعرها الناعم وقالت لها عشان خاطر باباها وعشان خاطرها هي كمان متكسفهاش.. نبض استسلمت بتعب وقالت إنها هتشوفه بس عشان خاطر الدادة.. لبست نبض ونزلت وهي ملامحها زي الخشب، قعدت قدام الدكتور وبصت له بتحدي.. الدكتور عمر بصلها بإعجاب وقال لها: "أهلاً يا نبض.. أنا الدكتور عمر.. مكنتش أتخيل إن بنت الدكتور جلال بالجمال ده كله".. نبض ردت عليه ببرود وقالت له: "ميرسي.. ده من ذوقك.. بس ممكن نخلص بسرعة عشان عاوزه أرتاح؟".

Continuez à lire ce livre gratuitement
Scanner le code pour télécharger l'application

Dernier chapitre

  • نبض السيف    اختطاف

    امیره : باباكي اجبرك ؟!.نبض بألم : انا الى اجبرت نفسى واخدت شنطتها ومشيت فضلت ماشيه مش عارفه هى رايحه فين ولا جايه منين ماشيه بشرووود في الشوارع ومش حاااسه ب اى حاجه وكان في عربيه في الطريق هتدوسها بس ربناااا سترررر وبعددين وقفت تاكس لما تعبت... وقالتله على العنوان الفيله بتاعتهم ( علشان تروووووح .....نبض من كتر التفكير وقفته قبل الفيله بنص شارع قدام فيله تانيه ونزلت .... وبعد منزلت اكتفت تنها مش فيلتهم واضطريت تمشى ..اول منزلت من التاكس حست انها دايخه....مشیت خطوتين بالعافيهوقررت انها تتحرك تعدى الجنب التانى علشان الشمس كانت مأثره عليهاااا اكثر وصاربه في عينيهاااا جاااامد...خطوتين وبقيت فى نص الطريق.. لقيت نفسها بدءت تدوخ اکثر...وبعد ددين سمعت صوت كلاكس عربيه....وبكل غباء صاحبه مش بيشيل ايده...وهى الدنيا بتلف بيها ومش عاااارفه تتحرك.. وووووبعدينلقيت رجليها سابت مره واحده وووووقعت على الأرضبتحاول انها متفدش الوعى.... بتحاول ان عينيها متغمض .. وبتحاول تسيطر على جسمها ومش عارفه تتحكم فيه...وبعدين اثناء ده كله...صوت الكلاكس وقف ... ونزل من العربيه الشخص ده....صوت بجمود : ان

  • نبض السيف    خطبه

    نبض اخدت نفس وقالتلها : بصى يا اميره سیبینی... یا اما هصفالك وتلاقينى جايه لوحدى اكلمك .. يا اما مش هاجي ولو مجيتش اعتبرى الصداقه الى مبينا انتهت او مااااتتت بمعنى اصح...ادینی وقتى لو سمحتى..نبض قالتلها كدا وبصيت لقيت هشام جای ناحیه امیره...بصيت لأميره ومشيت ومكنش عندها فضول تدخل ولا تعرف حاجه ...دخلت من باب البيتباباها قاعد على السفره : يالا تعالى اتغدى ينبض....نبض : مش معقول يا دكتور هتتغدا معايا ... دى اخر مره حصلت كانت ... كاااانت من كام سنه ؟؟باباها : بطلى كلام وتعالى يالااا....انتى هتعمليلی فیلم علشان عاوز اتغدا مع بنتي.. وا الله غريبه ....نبض في سرها : انت الى غريب .. وانا مش مطمنالك...باباها : بتقولى حاجه ينبض....نبض بأبتسامه : لا يبابا... مش بقول حاااجهقعدت على السفره والشغاله حطيت بقيت الأكل وبدءت تاااكل وفى نص الأكل....باباها : انتى مبتشوفيش حد من جرانا دول صح ؟!نبض سابت الشوكه والسكينه ورفت راسها وبصيتله وقالتله : في ايه يبابا ؟! ايه مشكلتك معاهم...باباها : ااايه مشكلتى معااااهم ؟! ابنهم المحترم المتربى أخر مره جابك المستشفى اتكلم معايا بقله زوق وقالي... خد

  • نبض السيف    متاهه

    نبض : ميرسى.. دا من زوقك .. بس ممكن ننجز شويا علشانعاوزه انام.....قصدی ارتاااح ....هو : ما انتى لسا صاحيه...نبض : معلش تعبانه .. و عاوززززه ارتااااحهو : حاسه انك تعبانه تعب جسدى ؟! ولا حاجه جواکی هی ااااالی تعباکی....نبض بصيتله وفضلت تضحك كتير وبعدين سكتت مره واحده...عمر : ايه ؟! سكتى ليه ؟!نبض : انا مش مجنونه ... انا بس مريت بحياه صعبه وظروفاصعب .. لكن انا مش مجنونه .. انا لو كان اى حد مکانی و مربالی مريت بيه كان فعلا هيبقا مجنون... لكني اقوى من اني استسلم واكون مجنونه...عمر : ومين قال انك مجنونه....نبض بصوت عالى : سيبنى اكمل كلامى لو سمحت ووقف بقااسطوانه الدكتور والمريض النفسى الى شغاله دى علشان انا مش قادره اتكلم واوصح كتير ... وقولتلك انى مش مجنونه ونقدر نعتبر الجلسه دى خلصت علشان تعبانه ومحتاجه انام.....عن اذنك ... وقامت وسابته....رسالة ...مش متوحد... مش فاقد الثقة بنفسي ، مش خالى من المشاعر.طبعي مبعرفش اتأقلم على حد، مبعرفش اتكلم مع حد مجهول بالنسبالى ساعتها هتحسنى فاقد للنطق، مش قادر على الكلاملبق جدا، نرجسي بعض الشيء، حديثي ممتع الى حد كبير، وكاريزما اوى بس ل

  • نبض السيف    صراع وخداع

    سألت أميرة بذهول وخوف حقيقي: "مين اللي ماتت؟!".. بصت لها الممرضة بأسى وقالت لها إن البنت اللي كانت معاها في نفس الأوضة هي اللي توفت، ومن الصدف الغريبة إن اسمها كان برضه أميرة.. الممرضة كملت كلامها وهي بتطمنها إنها هتخرجها من المستشفى حالاً، بس حكت لها إن البنت اللي ماتت دي مأساة؛ جوز أمها من ساعة ما جابها المستشفى و رماها مظهرش ولا سأل عنها، وأمها كانت ماتت في نفس المستشفى بسبب الكورونا.. وقبل ما الممرضة تتحرك عشان تبلغ الدكتور بالحالة عشان يبدأوا إجراءات الجثة، استوقفتها أميرة فجأة بطلب غريب وصدمها.أميرة قالت للممرضة بكل إصرار: "استني.. قولي للدكتور إني أنا اللي مُت.. وطلعي البنت التانية دي مكاني، وقولي إنها أنا".. الممرضة اتخضت وبرقت عينيها وقالت لها: "أنتِ بتقولي إيه يا مدام؟! دي مصيبة وأنا ممكن أترفض من شغلي وتتحرب بيوتي".. لكن أميرة كانت حاسمة، ووعدتها إنها هتضمن لها كل اللي هي عاوزاه وهتديها أي مبلغ تطلبه مهما كان كبيراً.. وفعلاً، في وسط حالة الربكة والدوشة اللي كان فيها الدكتور، الممرضة قدرت تنفذ الخطة وبلغته بالخبر، والدكتور من كتر الضغط اتأكد من وفاتها وشاورت له على أهل أمير

  • نبض السيف    صراخ

    خرج من عند الدكتور وهو بيدور على حل مش قادر يقف ساکت.....ركب عربيته وهو بيفكر بسرعه لقى امنيه بتتصل عليهمردش... فضلت ترن كتير رد بعصبيه....هشام : الو يا امنيه...امنيه : عامل ايه ؟هشام طلعت من المستشفى...امنيه بخوف : ورايح فين ؟هشام : جای عندكم....قالها كدا وكان قاصده انه رايح لباباها يفسخ الخطوبه...امنيه بخوف : انت جاى بجد ؟طیب جای ازای؟طيب انت عارف ان بابا سنه كبير وممكن يتعدى منك...بلاش تیجی احسن .. ارجع المستشفی تااانی او روح...بعد هشام مسمع الكلمتين دول اتأكد مليون بالميه انه كان غلطان في حق نفسه قبل ميغلط فى حق اميره.... كان غلطاااان لما راح وخطب امنيه كان غلطان لما خان العهد الى بينه وبين اميره كلمه بحبك مش كلمه وخلاص ومش تلت حروف وخلاص كلمه بحبك عهد والعهد دين ليوم الدينقبل متقول لبنت كلمه بحبك خليك عارف انك بتوثق عقد وبتتكلم على عهد لأخر يوم في عمركوانتى قبل متسمعى من حد كلمه بحبك.... لازم تعرفى الأنسان ده اهل للثقه ولا لاء .. الأنسان ده لو بتموتى قدامه بالقلب هيديكي قلبه ولا لاء ؟علشان ينقذك ... هيخاف عليكي ؟هيصونك ؟هیمیکی ؟هيكلم بنات غيرك ؟فرفقا يشباب بقل

  • نبض السيف    خوف

    سيف واقف قصادها وبيبص عليها ... ووووبينده عليها بس مش بتصحا ... وهو خايف يعلى صوته اكثر ابوها يصحا او اى حد يااااخد بالله بعدها بخمس دقايق دخلت الداده ودخلتلها البكونه وقربت منها وبتصحيها .. مبتصحاش.... حطت ايديها على رسها.... وندهت بسرعه وقالت.... الحق يا دكتور... طلع جرى جه.... دخل باباها وكان لابس ماسك و شالها دخلها ... و معرفتش ايه الى حصل.... بقا هاين عليا اروح اخبط على بيتهم.... انا فعلاااا خايف عليها يا ترا ايه الى حصل معااااااها ... .... في المستشفى..... اميره بلعت ريها وبتنهيد قاااالت : انا حاسه اني بموت.... هشام بصيلها ودير وشه وعيط..... بس الى بان قدامها انها وهى حتى متموت خزلهااااااا دخل الدكتور بص عليه وعليها وخرج .. بالليل اميره : هو انت مبتتكلمش ليه ؟! هشام : مبيردش... امیره : معندكش حاجه تقولها صح... هشام : انا فيا الى مكفيني.... اميره : طول عمرك فيك الى مكفيك.... وطول عمرك هتفضل كدا ... جبان... جبان و خوفت تقف قدام باباك ؟! ولا مش اد وعودك وكداب خدعتنى انا بس ولا خدعت اااااالف قبلی ؟ هتفضل بردو ساكت كتير ؟! هشام انا عارف انى اذيتك .... ومش لاز

  • نبض السيف    صدام

    سيف بخوف وصوت عالى : انتى يا مجنونه بتعملى ايه ؟!بص لقاها ربطت الملايات فى بعضها وربطت حرفهم في حاجه جوا باين في السرير او اترابيزه اين کان .. وراميتهم وكمان بدءت تنزل عليهم......سيف : انتى يبنتى... اطلعى تانى يماما .. بتهيبي ايهيخربيتك ... انتى اتجننتى ينبضیا مجنونننننننه... وهى مش راضيه تسمعل

  • نبض السيف    اتصال

    مفاررررقهووووش لحظه... " فالصداقه رباط مقدس .. الصداقه الحقيقه لا يستطيع ان يمحوها الزمن ... فالصديق وقت الضيق... حتى اذا قام احداكما بأشعال اخر خيط في اخر لقاء بينكما...... امیره : اروح اعزى ولا لاء يا نبض ؟! انا مش عارفه اعمل ايه... نبض : روحي اكيد بس خليكى عارفه انك رايحه علشان دا واجب لكن

  • نبض السيف    مرض

    نبض : في الأوضه الى هناك دى وشاورتله على الأضتهاسيف باصلها ومنتظر منها تكمل بتشويق...حصلسيف : حصل ايه ؟!حصل ان ماما ماتت فيها كانت مريضه بالكانسر... الكانسر هو المرض الوحيد الى بيعذب فى البشر ويخلك عاجز انك تساعدهم شايفهم بيتئلموا ومتكتف حاجه مكتفاك ومفيش بأيدك حيله .. كنت بشوفها بتتعذب قدامى و

  • نبض السيف    نبض قلب

    سيف راح جرى وانقذ نبض من الحرامى بلمح البصر وقبض عليه بس نبض أعصابها تعبت والغم عليها وسيف شالها وحطها على السرير وكلم الدكتور فورا وكان قلقان جدا على نبض ومحتار ومش عارف بس يعمل اى علشان تبقى كويسه ومش عاوز يمشى ويسيبها وقف **سيف** قدام أخته **أميرة**، ملامحه كانت حادة وعيونه فيها غضب مكتوم وهو ب

Plus de chapitres
Découvrez et lisez de bons romans gratuitement
Accédez gratuitement à un grand nombre de bons romans sur GoodNovel. Téléchargez les livres que vous aimez et lisez où et quand vous voulez.
Lisez des livres gratuitement sur l'APP
Scanner le code pour lire sur l'application
DMCA.com Protection Status